onsdag, juli 27, 2022

Tvättdags

Det är knappast ett nöje, men det är utan tvivel ett måste. Förr eller senare är det dags att tvätta. Numera ganska bekvämt ändå, jag bokar husets stora tvättstuga med tre maskiner, torktumlare och två värmeskåp, och ganska snart kan jag vika ihop mina rena prylar, som till och med doftar ganska gott – om än inte som ren tvätt gjorde när jag var barn. Då hade den hängt i sol och vind på en lina mellan två björkar, och jag minns än hur underbart det luktade!

Min broderade tavla från kvinnokollektivet Macul i Santiago, Chile, får mig att minnas det där, även om vi inte hade någon hund. Men jag har många gånger förundrats över hur folk i marginaliserade områden lyckas sköta både sina kläder och sig själva trots bristen på rent vatten i lättillgängliga kranar. Indiankvinnorna i Guatemala såg jag stå i kanten av en sjö och skölja sina plagg. Någon apparat hade de aldrig till hjälp. Deras hår var dessutom utan undantag blankt och fint.

Hemma i Barndomslandet var vi rätt tidiga med tvättmaskin. Den införskaffades i mitten av 50-talet. Det berodde på att min mamma hade ledgångsreumatism, och hennes händer tålde inte att vrida våta plagg i inte alltid särskilt varmt vatten. Så hon fick faktiskt med sig ett recept från doktorn hem på det som för henne just då var den bästa medicinen: en tvättmaskin. Den fanns förstås inte på apoteket, men köptes direkt och blev en lättnad.

Det är lätt att glömma hur mycket av köks- och hemarbetet som blivit så otroligt mycket enklare med tiden, fast man borde vara tacksam varje gång man bokar den där tvättstugan. Jag kan tänka på det när jag tittar på mitt chilenska broderi, en vardagsbild från en annan värld, i Andernas skugga. Men även där måste man ju tvätta!

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. ni bodde i en liten lägenhet mitt i Åbo, minns att en period hyrde vi till och med sovrummet till två studerande...! Min mor hade en halvautomatisk tvättmaskin, modernitet på 1960-talet, där man fick tömma och fylla på nytt vatten flera gånger. Tror att tvätten torkades på vinden... i förrådet luktade det inte rosor av tvätt som låg där... Sedan bodde vi i hus, där vanns det stor 'gryta' för varmvatten, för bad, eld under... där KOKADE min mor vittvätt, som kunde faktiskt hänga ut på tork i trädgården. Efter bastubadet fick vi lägga oss under rena lakan (och vi fick nybakade vetebullar), hur min heltidsarbetande mor hann med allt, begriper jag inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det var verkligen en annan värld! Och det där tvättandet krävde både muskler och tid, det där som du skriver om att man skulle byta vatten etc.

      Radera
    2. min klasskompis som bodde i höghus i Åbo på 1960-talet hade tvättstuga i källaren med stora fyrkantiga cementkar, flera kvinnor var där samtidigt, har inte hundra koll på detaljer, men sett…

      Ingen idyll av 1990-tals tvättstugor heller, där man fick tvättid var 14:e dag, och nån sur tant kunde slänga den ofärdiga blöta tvätten på golvet, om man passade på att hänga sin nyckel för ny tvättid 🥲

      Radera
    3. Jag minns också de där cementkaren. Inte direkt lättarbetat!

      Radera
  2. var det inte du som bloggade om mattbryggor mitt i Helsingfors… där kvinnor fortfarande tvättar sina mattor i sjön/havet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj har jag skrivit om det???? minns inte ...

      Radera
  3. Så fint och färgglatt ditt broderi är, love it! Minns också tvätten som lufttorkades i trädgården på en typ tvättställning på en gräsmatta. Doften är oslagbar.
    För precis som hos dig är det ju tvättstugan med torktumlare respektive torkskåp som gäller. Då hag använder eget tvätt- och sköljmedel ser även jag till att min tvätt softar gott.
    Tänk på Indien, där kvinnor än idag tvättar sin tvätt i världens skitigaste flod Ganges. Så vi är rätt så bortskämda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rent vatten tar vi för självklart - det är det inte ... hur länge ska vi klara oss?

      Radera
    2. Sköljmedel ska man hoppa, ingen nytta för miljön heller

      Radera
    3. tumlad tvätt mjukt ändå

      Radera
    4. Jag har slutat med sköljmedel. Länge sen.

      Radera
  4. Så vacker din broderade tavla är och fantastiska minnen har du med dig i den-
    Här är det oftast maken som numer tvättar,manglar och stryker och jag kommer med uppmuntrande tillrop.
    Kan också tänka både på Sydamerika och Asien där jag lämnat bort tvätt och fått tillbaka den så fin och ren- Ingen tvättmaskin där inte-
    Tänkte idag när jag gick längs kajen här hemma på kvinnorna i Fogelströms böcker när de även vintertid tvättade i Hammarby sjö.
    Och visst har vi det lättsamt idag med våra maskiner-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns hur mamma och farmor tvättad trasmattor på ett berg i sjökanten ... på knä på det hårda underlaget, med såpa och rotborste ... inte en endaste liten knapp att trycka på fanns det ...

      Radera