tisdag, juli 05, 2022

Hetta att njuta av

Möjligen är årets värmebölja över, men nog kommer vi att minnas den, vare sig den upplevdes som härlig eller plågsam  eller möjligen en blandning av båda. Hetta (eller andra ”varma” ord) i titeln är i alla fall ett vältajmat tema till Tisdagstrion från Ugglan & boken. Bara att elda på, med värme att njuta av!

"Hetta" (The Dry) av Jane Harper kommer nog fler än jag att nämna. Det är en rykande skildring från Australien, som upplever en lång och väldigt påfrestande period av torka och jättehög temperatur. En familj dör under mystiska omständigheter, en polis söker svar på en gåta. Spännande!

"Glöd" (A gyertyák csonkig égnek) är det enda jag läst av ungraren Sándor Márai men jag tycker det är en riktigt bra roman! Två män återses efter mycket lång tid. De var oskiljaktiga i ungdomen och en bra bit in i livet, men sedan hände något ... och den ene bara försvann, utan ett ord. Här handlar det om passion, om svek och om vänskap. Ska det också bli ett mord som hämnd? Ingen spoiler här!

Den är inte mindre än 55 år gammal, men oj att den är sevärd än: långfilmen "I nattens hetta" (In the Heat of the Night" med en ung och snygg Sidney Poitier och en ständigt tuggummituggande Rod Steiger. De är poliser båda två, men extremt olika på alla sätt och vis. Nu tvingas de att samarbeta ... Ray Charles sjunger titeltemat, inte fel det heller! Kan ses månaden ut på SVT Play och jag törs lova: du kommer inte att ångra att du valde att satsa en timme och fyrtiofem minuter på den rullen! (jag mindes den som jättebra, såg alltså om den och den höll!)

Copyright Klimakteriehäxan

35 kommentarer:

  1. Hetta är den enda jag har läst och den är faktiskt med hos mig också. Förmodligen har jag sett I nattens hetta, för evigheter sedan. På den tiden när det inte fanns så mycket att välja på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg den naturligtvis på bio, då. Tacksam att hitta den på Svt Play nu!

      Radera
  2. bra trio,
    I nattens hetta med Sidney Poitier kan man nu se i svtPlay:
    https://www.svtplay.se/video/16297602/i-nattens-hetta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensan - och nu kan den filmsugna välja att klicka på din länk eller på min i texten ovan ... (missade du den? :-D)

      Radera
  3. Glöd gillade jag också, men den kom jag inte att tänka på till trion. I nattens hetta har jag inte sett, så det blir ett bra tips för filmsommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag sett en Poitier till på Play, "Kedjan", svartvit med Tony Curtis. Den kan du också ta en sommarkväll, bra den också!

      Radera
  4. Hetta gillade jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Men har inte läst nåt senare av Harper.

      Radera
  5. Bra med ett filmtips, jag tror inte jag sett I nattens hetta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den fick flera Oscar på sin tid, och det var helt rätt!

      Radera
  6. Tack för tipset om filmen, är sugen på att titta på något bra.

    SvaraRadera
  7. Anonym12:05 em

    har läst Glöd och sett den väldigt bra filmen I nattens hetta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att filmen höll nu också!

      Radera
  8. varför är jag plötsligt anonym?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att det gick över! :-D

      Radera
  9. Hetta har jag läst och filmen har jag faktiskt sett. Den var bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häftig att en film kan hålla i så många år - fast man ser ju tidens tecken. Inte en plasthandske i mordutredningen t ex ...

      Radera
  10. Visst minns jag Nattens hetta och Jane Harper bok har jag också läst. Glöd hoppas jag att jag har i läslistan. Annars ska den dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt läst Glöd två ggr. Fanns som radioföljetong, med Sven Wollters röst.

      Radera
  11. Tack för tipsen. Har varken läst böckerna eller sett filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan det kanske funka!!! så bra!

      Radera
  12. Anonym3:16 em

    Tack för tips! Särskilt för Sandor Marais bok! Ska skaffa den nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym3:16 em

      / Maria Bokologen ovan

      Radera
    2. Misstänker att du får leta på antikvariat eller på biblioteket. Men den är värd att leta upp!

      Radera
  13. Ja, tyvärr verkar det som om årets härliga värmebölja är över. Den varade ju bara en vecka. Lite för kort för min smak;-)
    När jag läste "Hetta" så tänkte jag spontant på Stieg Larssons "Flickan som lekte med elden" i Millennium-serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där hade vi en varm titel till!!! Som jag inte tänkte på. Kanske blir det mera värme snart igen? Skulle inte skada, tycker jag. Och du!

      Radera
  14. Det är många som nämner Harper, men jag tycker den låter jätteläskig?

    SvaraRadera
  15. Hetta har jag läst. Och filmen har jag sett för åratal sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är en höjdare. Fantastiskt att den håller än. Fick tre Oscar på sin tid!

      Radera
  16. Hett var det och "Hetta" har jag läst. Minns fortfarande fimen "I nattens hetta". Håller än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följde upp med "Kedjan", den var också bra! Misstänker att man plockat upp Poitier-filmer för att hedra honom, han dog visst tidigare i år.

      Radera