lördag, juli 27, 2024

Dagens ord 149

LÄTTARE HANTERINGSSPÅR

-Det har blivit trendigt och är förvisso bra på många sätt, både för vår miljö och den privata ekonomin, att handla begagnat. Men det som bjuds ut bör vara i gott skick. Fast är varan man vill sälja eftertraktad kan det kanske gå även om det syns att det är "second hand". Då är frågan: hur berättar man för de presumtiva köparna om slitaget? Måste säga att jag tycker Bokbörsen borde få någon sorts pris för sin påhittighet, för det är på den sajten jag fyndat dagens ord. Kreativt!

9 kommentarer:

  1. bryr mig om innehållet, inte utseendet på äldre böcker. Bra att hitta äldre böcker som snabbt försvinner både i bokhandeln och biblioteket.

    https://www.antikvariat.net/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart bra, men inte om de är nedsölade och lite äckliga ... "lättare hanteringsspår" låter ju inte så farligt! :-D

      Radera
    2. nedsölade och äckliga böcker säljs knappt på privata loppis ens... de slängs!
      Större loppis har böcker snyggt färgsorterade eller i alfabetisk ordning.

      Radera
  2. Köpte mycket begagnade böcker för många år sedan i gott skick, behövde fylla en bokhylla på den tiden, men hade de varit "dassiga" hade jag nog inte köpt dem.
    Lite av charmen med riktigt gamla böcker att de ser lagom slitna ut, bara de inte faller isär så fungerar det ju.

    Ha nu en fin eftermiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antikviteter är förstås en egen gren.

      Radera
  3. Hanteringsspår - klockrent! Ordet borde tas upp som "nyord 2024".
    Personligen är jag aningen skeptisk mot begagnat. Kläder luktar alltid så konstigt, åtminstone hos "Beyond Retro", Myrorna och Stadsmissionen som nyligen flyttat in i Täby Centrum.
    Begagnade böcker - ja, dom inspekterar jag innan jag slår till, vilket jag sällan gör;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var detta ett äkta ordfynd!!!
      Jag kollar ibland i de där butikerna, tycker de har blivit mycket fräschare nu än de var för bara något år sedan. Men om jag köper nåt är det kanske en glaspryl, har också köpt ett par tavlor. Och så fina pocketböcker, ibland har de fått osålda upplagor direkt från förlagen-

      Radera
  4. Beyond Retro säjer inte begagnat utan äldre kläder mest från USA, gjort fina fynd med mina tonåringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att shoppa med tonåringar, jag är ju inte där än.

      Radera