söndag, juli 28, 2024

Skyltsöndag – roligt eller ...?

I dag är det Skyltsöndag, och då blir det en helt utan röd tråd, bara några skyltar rakt upp och ned. Den översta satt i bakrutan på en bil parkerad bredvid vår. Just när jag tagit fotot kom föraren, en ung kvinna, och låste upp bildörren. Jag hejdade henne och undrade vad skylten i bakrutan betydde, hade den ett budskap? Politiskt, en drift med irrande medtrafikanter eller trafikförvirrande rent generellt, eller vad (tänkte jag)? Hon tittade oförstående på mig och svarade iskallt och knastertorrt: Den är rolig.

Så småningom får man ligga i gröngräset på Mariatorget igen.

Själva kryddgården ser ut att vara mindre än skylten.

Har jag visat Gunnar-huset förr? Kanske, men då får ni tåla reprisen.

BP som har bloggen Konst eller konstigt är den som håller ett vakande öga över skyltbloggandet. Rutinerade deltagare är Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisa LillaSyster, Paula, PettasSusjosStefan,Tony, Åke.

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. översta skylten fungerar utmärkt i Göteborg, gör ska du färdas till höger, måste du svänga till vänster i alla avfarter. Sant, inte göteborgshumor.

    (Isabelle Ståhls fina roman Just nu är jag här har 290 sidor, det andra är bara intressant sidospår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då! Har inte kört bil i Gbg på evigheter, det är kanske tur ...

      Radera
  2. LillaSyster10:21 fm

    Ja, du en bra uppmaning om att blinka, för det är ju få som använder den spaken i trafiken. Det var en rejäl skylt till kryddorna. Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt oss blinka flitigt!
      Nu får jag önska dig en fin sommarvecka, söndan är ju i princip slut!

      Radera
  3. Jag tål absolut Gunnar-skylten...😊
    Tänker spontant på en skylt här i Funchal när jag ser din svänga och blinka-skylt, förvirrande. På skylten här ska man svänga vänster för att komma till gatan Höger..direita. Kryddskylten var stor den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förstås känt sen länge att folk har problem med att svänga ... och med att köra i rondell ... men den här skylten tror jag i a f inte är nån direkt hjälp!!! :-D

      Radera
  4. Småtråkig förare där minst sagt, ingen humor alls ju, men hon tyckte den var rolig iallafall, alltid något. ;)

    SV: Målningen finns i Bergsjön, Göteborg, ganska vanligt med sådana dekorationerna i förorterna här numera, vackert, man slipper det gråa och trista.

    Ha en fin eftermiddag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes humor var väl i a f rätt så begränsad ...
      Tack för svar om väggen!

      Radera
  5. Jag hade liknande funderingar som dig men det hjälpte ju inte att prata med ägaren för att få klarhet om texten.
    Håller med dig om att kryddträdgården ser mindre ut än skylten. :-)
    Gunnar-huset har jag inte sett tidigare. Fin entré.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det heter ju att en bra svensk gör som det står på skylten ... undrar om det gäller i det här fallet? Gunnar-huset är jag lite fascinerad av.

      Radera
  6. Kul skylt i bilen. Mindre kul beteende av ägaren till bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon tyckte naturligtvis att jag var helkorkad. Förstod ju inte det roliga ..............

      Radera
  7. Skrattade gott åt dekalen i första bilden. Kunde såklart inte låta bli och googla. Det är massvis med dekalföretag som säljer just den dekalen och jag tror att den har sitt ursprung här:
    https://www.tiktok.com/@liptonking21/video/7155477458425269509
    Rolig är den, skylten alltså, men kvinnan borde ha haft en bättre förklaring.
    Ja, det är ju under sommaren barn vill spotanleka på gräsmattor... Men det gräset lär nog återhämta sig snabbt med tanke på regnmängderna vi har fått den här sommaren.
    Din kryddträdgård är lika ynklig som vår, fast vår har ingen skylt;-)
    Gunnar-huset minns jag inte att jag har sett förut.
    Tusen tack för skyltarna och länkarna:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, det är Leif & Billy vi har att tacka för denna "rolighet!" Jag kan tyvärr inte tycka att den är skitkul, men det är ju jag det. Gunnar-huset är en selfie, såg du det`? Man ser en farmor med barnvagn speglas i fönstret ...

      Radera
  8. Anonym8:49 fm

    Så bra att du frågade om skylten i bakrutan, jag vet inte om den är rolig ens... många skulle inte klara att ta körkortet idag ens. Blinka verkar vara svårt idag tydligen. Kryddgården verkar klart var mindre än skylten :) Eller finns det mer där inne kanske... Gunnar huset har jag missat :) Jag lurade på att länka upp en låt utav med en Gunnar idag till Glad Måndag faktiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom just att tänka på (den nu nedlagda) butikskedjan Galne Gunnar - där kunde man fynda, men det handlar nog om helt olika herrar!

      Radera
  9. Hahahaha...bara älskar tjejens kommentar.....

    SvaraRadera
  10. Mina flickor, barn, barnbarn, barnbarnsbarn, kan inte begripa att när jag var barn fick man INTE BETRÄDA GRÄSMATTAN runt husen där man bodde! Helt galet, var skulle ungarna springa då? Självklart sprang vi på gräset, men ibland fick vi en skopa ovett. Och så bra att du fick veta att texten på bilen var kul, ja enligt henne alltså!

    SvaraRadera