tisdag, juli 09, 2024

Dags för stranden!

Dags för en tisdagstrio. Temat går i sommarens tecken, för så här formulerar Ugglan uppgiften: det ska vara strand (i författarnamn, boktitel eller miljö). OK! Dags att dra till beachen, playan, plagen eller den alldeles vanliga stranden!

"På sandstranden" (A Day at the Beach) av Kathryn Jackson kom ut som en i serien FIB:s Gyllene Böcker. Jag fick den på min femårsdag. Den finns kvar, är förstås gammaldags, men barnbarnen gillar den! En enkel historia om en sommardag, med hink och spade och bad och picknick. Allt är frid och fröjd!

Det blir en hel del badande även i Naomi Woods "Mrs Hemingway", en välresearchad och fascinerande berättelse om Ernest Hemingway och hans kvinnor. Gott om stämning från det glada (?) 20-talet i södra Frankrike vid Medelhavets strand, ofta i sällskap med en flaska gin. Bra läsning inte minst för Hemingways fanklubb! Han hade sina sidor, den mannen (och då tänkte jag inte framför allt på boksidor).

"Musselstranden" av Marie Hermanson kom ut för 25 år sedan och det var väl ungefär då jag läste den. Ja, ni har redan gissat det: jag kommer knappt ihåg något alls, men har för mig att jag tyckte den var klart läsvärd. Den där stranden gömmer i alla fall någon spännande men inte särskilt trevlig hemlighet ... Omläsning? Kanske.

Återstår bara att intensivt hoppas att det ska bli väder som lockar till strandutflykter för oss nu igen. Nu har det regnat och blåst så det räcker för ett bra tag framöver! 

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Är det 25 år sedan Musselstranden kom? Ja, jag minns att den var läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min pocket är nästan 25 ... tiden flyger!

      Radera
  2. fint omslag i barnboken, glömde Snäcksamlarna (1987) av Rosamunde Pilcher, riktigt bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, den läste jag också. Visst är den gullig, barnboken.

      Radera
  3. läste Musselstranden för väldigt länge sedan. serien FIB: s gyllene bok brukade vara bra. Mrs Hemingway kände jag inte till, men jag skulle absolut vilja läsa den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemingway-boken är riktigt bra. Tror jag nämnt den förut, rekommenderar den gärna.

      Radera
  4. Jag tittar på omslaget till På stranden. Så där såg alla annonser och reklamskyltar ut anno dazumal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är ingen första klassens överraskning att pojkens badbyxor är blå och flickans baddräkt röd ...

      Radera
  5. Svar
    1. Du satsar kanske i första hand på s k vuxenböcker ...?

      Radera
  6. Alltså det där omslaget andas verkligen en viss tidsepok. Fascinerande.

    SvaraRadera
  7. Musselstranden är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ja funderar allvarligt på att fräscha upp mitt minne!

      Radera
  8. Musselstranden minns inte heller jag mycket av. Mrs Hemingway har jag i läslistan tack vare dig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas (och tror) att du också kommer att gilla fru H.

      Radera
  9. Är ingen strandmänniska och gillar inte ha sand mellan tårna. Det är kanske därför jag inte läst en enda av dina böcker. Känner inte igen författarna heller.
    Här var det helt underbart väder idag. Första dagen på en vecka med sol, blå himmel, 22 grader och bara lite blåst. Det sägs bli lika fint imorgon - I believe it when I see it;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en härlig dag! Har tillbringat större delen av den på en brygga vid Mälarens kant. Badade, solade, pratade, fikade. Himla trevligt. Men jag trodde morgondagen såg sämre ut i prognoserna????

      Radera
  10. Anonym9:06 fm

    Tyckte om Musselstranden och skriver upp Mrs Hemingway" på min tbr. Tack för tips!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter perfekt! Ha en fin dag, även om du inte kommer tll nån strand ...

      Radera
  11. Anonym8:07 em

    Och jag fick min bok några veckor efter min femårsdag.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt ålder va? Fast mina barnbarn som gillar den nu är lite yngre.

      Radera
  12. Mrs Hemingway blir jag nyfiken på! Och Musselstramden gillar jag (har läst om den på senare år, och tycker fortfarande om den!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemingway-boken rekommenderar jag verkligen.

      Radera