fredag, juli 26, 2024

Nummerbyrån

329

-Så många "medaljgrenar" avgörs i sommar-OS som inleds i dag med officiell invigning i Paris. Det är sommarspel för 33:e gången i historien, det tredje som hålls i Frankrike. Senast var det 1924 så på så vis blir det ett 100-årsjubileum. Men det är första gången lika många män som kvinnor tävlar!

Officiell logo för tävlingarna. Antar att det är den olympiska elden som är i centrum,
men kreatörerna får ursäkta: jag såg ett kvinnoansikte inringat av en lite ostyrig frisyr ...
Tänkte att det kunde vara en blinkning till den nya jämställdheten i  antalet tävlande.
UPPDATERING: Det ÄR en kvinna i loggan! Hon heter Marianne och är symbol för hela Frankrike! Fiffigt ihoplagd med olympiska elden och en rund medalj.

6 kommentarer:

  1. Hahaha! Visste inte att det var den officiella loggan. Den påminner absolut om en kvinnoansikte och en annan logotyp som jag ser på näthinnan men inte kommer på vad den står för.
    Har invigningen på i bakgrunden, och hittills är jag INTE impad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev väldigt mycket "dans" som såg likadan ut - tyckte jag. Men när Celine Dion sjöng lyssnade jag. Fantastisk röst, fantastisk sång, fantastiskt att hon kan sjunga igen.

      Radera
  2. Fint med lika många män som kvinnor! Tittar just nu på invigningen, kul med alla båtar på Seine!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men stundtals blev det väl ändå rätt tjatigt??? Jag gjorde lite annat bredvid ...

      Radera
  3. Nu går jag in i OS-veckan också, inte så att jag ser allt, men gärna mycket. Och jag gillar verkligen att det är lika många kvinnor som män som tävlar. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kommer det att bli mycket tv-tittande framöver ... allra roligast om det går bra för "våra" atleter!

      Radera