söndag, juli 21, 2024

Sommarvecka i Barndomslandet

Att hela familjen samlas några dagar i Barndomslandet, det är något av sommarens härliga höjdpunkt. En dramatisk skillnad att vara sju personer i stället för, som vanligt, två!

30 kr kostar resan för vuxen. Hyggligt pris tycker jag!
Det blev bland annat en utflykt till Arvika, med fika på fina Sågudden, knallgoda hamburgare inne i centrum och inte minst en åktur med det synnerligen lokala tåget Färdinand. En "kul tur" utlovades. Ingen guide medföljde, vilket gav mig chansen att peka på "sevärdheterna": DÄR gick jag i skolan, DÄR har jag bott, DÄR låg biblioteket, DÄR badhuset, DÄR har jag också bott, DÄR fick jag mitt första "riktiga" jobb, DÄR låg korvkiosken man gick till, DÄR bion! Åhörarskarans intresse var väl hyfsat artigt men behärskat ...

Klässbols linneväveri (Kunglig hovleverantör!) tillhör traktens absoluta turistmål, precis som närliggande Kaffevarnen med fika, mat och angränsande loppis (det blev några böcker). En och annan lekpark besökte vi också, bra för dem med spring-i-benen och glid-i-rumpan.

Tåget går! Med faster i "kupén". Tuuut!

Naturens fröjder ... OBS att jag "skyltar" med härlig temperatur!

Visst ser ni också att det är en gubbe som ligger bredvid mig på stranden och njuter
av solen? Väldigt stor näsa har han ... och han fick låna min hatt, ville ju inte att
han skulle bränna flinten ...

Klässbols linneväveri gör minsann inte bara rutiga dukar - den här gången köpte vi
skjorta till Maken! Och Kaffekvarnens meny varierar förstås ständigt.

På Klässbols linneväveri har man insett att föräldrar handlar mer om barnen har
Duplo i ett hörn av butiken. Det funkar!

Nu blev det en lite annorlunda Skyltsöndag igen, men jag tar mig mina friheter och om man räknar "snällt" blev det ändå fyra skyltar ... Det är BP som är projektets fostermor och flitiga söndagsskyltare brukar vara Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisa LillaSyster, Paula, PettasSusjosStefan,Tony, Åke.

Arvika "skyltar" med och brukar få beröm för sina parkplanteringar. Med rätta.
Copyright Klimakterieäxan

10 kommentarer:

  1. En sån fin vecka i bästa sällskap!

    SvaraRadera
  2. Ni ser ut haft en trevlig vecka med rundtur och utflykter. Helt klart en bra idé att ha en lekhörna för barnen i butiken. Kan tänka mig att det finns mycket fint där. Fina planteringar i parken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har nära till många trevligheter när vi vistas i Barndomslandet!

      Radera
  3. Din Skyltsöndag må vara annorlunda, men ack såååååå fin:-)
    Himla kul att se barnbarnen irl, ja även dottern. Men barnbarnen är ju sååååå söta. Och minstingen med de härliga blonda lockarna - herreguuuuu så sött:-)
    Skrattade gott åt din guidning - hahaha! Gissar att minstingarna inte ens förstod meningarna;-)
    Klässbols är ju känd, men jag har tyvärr inga produkter från företaget.
    En helt underbar Skyltsöndag. Tusen tack för den och alla länkar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä barnbarnen har nog inte så mycket koll på mina "sevärdheter" men de tyckte det var kul att åka med Färdinand! Kul att du "godkänner" mina fusk-skyltsöndagar (fast några fick jag väl med ändå)

      Radera
  4. En skylt är en skylt och om du dessutom tillför andra bilder är det ju bara bonus. Vilka små lintottar du har att njuta av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har fattat det där uttrycket om "livets efterrätt" nu!

      Radera
  5. Helena11:03 em

    Härligt läsa om och underbara bilder! 👍🌟😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fina dagar, kunde ha fått vara fler!

      Radera