tisdag, juli 16, 2024

Lysande SOL som blir en triss

SOL (en boktitel eller författare på varje bokstav) vill Ugglan se i denna veckas tisdagstrio. Och minsann om jag inte har det perfekta svaret! 

För det finns knappast någon författare jag beundrar mer än den ståtliga damen som härskade på värmländska Mårbacka: Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf: SOL. Det blir ett extra L på köpet, men det tycker jag att jag kan bjuda på! (Lite fuskar jag ju i alla fall ...)

Selma Ottilia Lagerlöf
Sedan är ju frågan vilka
titlar man ska satsa på. "Kejsaren av Portugallien" är självklar. Men därefter blir det svårt. "Jerusalem" bygger på verklighetsgrund och är klart berörande. "Gösta Berlings saga" bjuder på stor dramatik. Dessutom älskar jag Mårbacka-sviten, självbiografisk i tre delar ... så nu blev det författarnamn, tre romaner och en trilogi, snacka om full pott eller åtminstone triss i Tisdagstrion denna gång!

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. jaha? skulle det vara titlar också? i så fall har jag missuppfattat allt. (det är varken första eller sista gången). Selma är aldrig fel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det var jag som tog mig vissa friheter ...

      Radera
  2. Har läst alla i din trio. :)

    SvaraRadera
  3. jaha, smidigt (?) när folk har flera namn 🙃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inser att jag inte agerade helt enligt reglerna ...

      Radera
    2. Hannele10:28 em

      lite fyndigt var det allt

      Radera
  4. Tycker det var en fiffig lösning 🙂

    SvaraRadera
  5. Kejsaren av portugallien har jag på dvd men boken har jag inte läst, man borde väl, böcker är ju allt som oftast mer utförligare än en film som är producerad efter boken.

    Ha nu en fin eftermiddag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. TV-versionen med Ingvar Hirdwall som Kejsaren är fantastiskt bra, men jag tycker du ska läsa boken ändå - den är kort men lysande!

      Radera
  6. Underbart att kombinera i en enda författare. Och sen så bra författare också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av de allra bästa! I alla tider!

      Radera
  7. Så bra och fyndigt! SOL Lagerlöf. Fin litteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan läsas och läsas om. Igen och igen.

      Radera
  8. Tack och lov att jag åtminstone kände igen Selma Lagerlöf, men jag visste inte att hon hette Ottilia i mellannamn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folks extra förnamn har man väl ganska sällan kolla på ... (fast jag heter Kristina ifall du vill veta :-D)

      Radera
  9. Anonym11:57 em

    Selma är så bra!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  10. Ah, smart löst. Fröken Lagerlöf kan aldrig vara fel. Jag håller med om dina men lägger till En herrgårdssägen för jag brukar få mina elever att tycka om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att den tror jag att jag borde läsa om och friska upp minnet. Många år sen sist.

      Radera
  11. Gillar din lösning! Selma är alltid rätt!

    SvaraRadera