onsdag, juli 10, 2024

En blomma att skryta med

Ursäkta mig ett litet ögonblick, jag lovar att inte bli långrandig men jag måste bara få skryta lite! På bilden ser ni föremålet för min stolthet och därmed mitt skryt: min pelargon som nu övervintrat flera gånger i sin kruka på balkongen, men som aldrig förr varit så här grann!

Den har inte fått extra gödning, ingenting extra över huvud taget. Men den stortrivs, uppenbarligen. När jag tog bilden var den 98 cm hög från golvet (ja jag mätte!) och när knoppen i toppen slagit ut är den mer än meterhög! Många fler knoppar finns det dessutom! Lite stryk har den tagit av den starka blåsten vi levt med i några dagar, dock. Fast visst är den fin ändå, min skrytblomma!?!

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. helt underbar! jag är grön av avundsjuka! pelargoner hör till de många växter jag inte har någon tur med. är så rädd att även rosorna ska vända sig mot mig!😱

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir man överraskad eller hur? Denna gång positivt!

      Radera
  2. på balkongen!! Min mor hade sina pelargoner i sin varma lägenhet, blommade fint varje år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här trivs i a f jättebra på balkongen.

      Radera
  3. i lägenheten på vintern, söderbalkong på sommaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den står ganska skyddat på balkongen, i ett hörn.

      Radera
  4. WOW!!! Det var verkligen ett praktexemplar! Höll på att säga "bra jobbat", men det har du ju inte gjort heller;-) Stort GRATTIS:-)

    PS. Har aldrig sett en så hög pelargon förut. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tveksamt om jag sett nån lika hög, kanske inte - och har definitivt inte haft nån själv!

      Radera
    2. Hannele10:09 em

      min mor var 155 cm, hennes pelargon var högre än hon, vanlig billig pelargon köpt på bensinstation

      Radera
    3. Hoppas du har nån bild på dem tillsammans!

      Radera
    4. min mors pelargon 2 meter:
      http://hannelesparadis.blogspot.com/2011/08/min-mors-pelargon.html

      Radera
    5. min mors pelargon, stickling av hennes dotters rea-planta:

      http://hannelesparadis.blogspot.com/2015/11/min-mors-pelargon-2-meter.html

      Radera
  5. Verkligen fin! Stort Grattis! Min hortensia har tyvärr dött här hemma medans vi var på landet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag har en hortensia hemma får den åka med mig bort (om vi åker bil alltså) för den måste ha vatten ofta,

      Radera
  6. En pelargon av detta slag är ju helt underbart, stort tack för denna fina bild.
    Ha en underbar kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir glad varje gång jag tittar på den!

      Radera
  7. Pelargoner är bästa sommarblomman! Supertålig. På mina sydsvenska breddgrader blommar den gärna en bra bit in i oktober. Den röda du visar påminner mig om den "tävling" jag och min mormor hade. Hon hade röda pelargoner och jag vita. Hennes blommade alltid mest och finast. Men jag envisades med mina vita.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar både röda pch vita (och rosa med för den delen)!

      Radera