tisdag, juli 04, 2023

"Det svenska deckarundret"

Att svenska författare gärna ägnar sig åt poliser, allehanda bovar, advokater och folk som lever på att plåga andra, det är fort gjort att konstatera. En del av dem lyckas slå igenom även internationellt, kanske framför allt i Tyskland där svenska ruskigheter fått en egen etikett: Schweden-Krimi. I andra sammanhang talas det om "det svenska deckarundret".

Nu tycker Ugglan & Boken att det är läge att lista våra svenska deckarfavoriter för att få ihop ännu en tisdagstrio. Kruxet är ju att här finns nästan oändligt många att välja bland! Många BRA! Författare som säljer enorma upplagor, som får priser från alla håll och kanter, som blir översatta jorden runt, som får sina böcker överförda till film eller tv-serier, författare som tagit sig in i litteratur-Sveriges finrum. Några har en agenda: samhällets olycksbarn ska skildras, brott mot kvinnor lyfts fram, historisk rättsröta kan det också handla om. Googlade "svenska deckarförfattare" och fick upp en lista med ungefär 200 namn! Men nu ska den alltså kokas ner till tre ...

Bokhyllans deckarkändis nr 1 är väl Sherlock Holmes.
Men svensk var han inte ... 
Kan man förbigå skrivarparet Sjöwall-Wahlöö? Svårligen. De bildade skola, de skrev flitigt, de lät samhällskritiken synas. Kallades ibland för Sveriges svar på Ed McBain, men det lär de inte riktigt ha gillat. Det blev ett tiotal numera klassikerstämplade romaner om brott mellan 1965 och 1975 då Per Wahlöö dog.

Anders Roslund har lämnat journalistiken och är nu sedan rätt många år författare på heltid. Inledningsvis skrev han tillsammans med Börje Hellström, sedan samarbetade han med Stefan Thunberg, men numera kör han sitt eget race, och det gör han med den äran. I ärlighetens namn har jag inte hunnit läsa hans senaste, men det kommer! Roslunds styrka är samhällsengagemanget och fenomenal research, och så har hans fokus sett ut ända sedan debuten. 

Att Karin Alvtegen inte orkar skriva mer på grund av sjukdom är verkligen sorgligt, en stor förlust för deckarvännerna. "Skuld", "Saknad", "Svek" och "Skam" är fyra utmärkta krimhistorier som utspelar sig i Stockholm, bitvis i min närmiljö på Södermalm. Tror inte att de känns "gamla" alls om du plockar fram dem idag!

Se där en trio som heter duga, tre ordbrukare med eget förhållningssätt till hur man bäst berättar en ruskig, ibland sorglig, men alltid spännande historia. Vilket inte hindrar att väldigt många fler producerar moderna svenska kriminalromaner (av olika dignitet) i en strid och aldrig sinande ström. 

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. inte läst dina författare, känner till

    SvaraRadera
  2. Sjövall och Wahlöö är omnämnd i min trio idag. Roslund uppskattar jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska du inte ge Alvtegen en chans också?

      Radera
  3. Sjöwall & Wahlöö förtjänar verkligen en plats i det här sammanhanget. har läst en del av dem. Roslund har jag inte läst. Alvtegen har jag läst och tyckt om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roslund skriver om nutid på ett sätt som man inte kan passera oberörd.

      Radera
  4. Sjövall Wahls läste jag med stor behållning på sin tid. De andra har jag inte läst.

    SvaraRadera
  5. Karin Alvtegens böcker har jag läst med stor behållning. Roslunds också, fast än så länge bara de han skrivit med Hellström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det synd att inte Karin A orkar skriva mer! Hon har det ju i generna ... Astrid Lindgrens bror var hennes morfa (tror jag).

      Radera
  6. Anders Roslund är en författare som jag helt har missat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns mycket att välja på! "Edward Finnegans upprättelse" är en favorit (även Börje H som var med och skrev den tyckte att den var deras bästa!)

      Radera
  7. Karin Alvtegen skriver bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. SkrEv, tyvärr. Hon har visserligen kommit ut med en bok till, men den skrevs huvudsakligen av hennes son. Och en om sin sjukdom, med Karin Thunberg.

      Radera
  8. Karin Alvtegens deckare har jag såklart läst. Visste inte att hon lider av ME. Anders Roslunds böcker har jag också läst, både hans egna och dem han skrivit ihop med Hellström. Ärligt talat gillade jag "parets" böcker bättre.
    Sedan vill jag bara tipsa om Pascal Engmans böcker. Han har ett helt "nytt sätt" att tänka och skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst en enda av Engman, bara sett böckerna ...

      Radera
  9. Har böcker av alla tre författarna i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste väl vara bevis på din goda smak? ;.D

      Radera
  10. Har läst de böcker och öfrfattare du har med. Och mycket finns det ju att välja på. Jag gillar också Pascal Engman där jag läst alla hans böcker. Såg att BP också nämnde honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kanske leta upp en Engman och bekanta mig!

      Radera
  11. Har just läst en deckare av Sara Strömberg - Sly - där jag framför allt njöt av hennes fantastiska språk.

    Citat: Deckardebuten Sly imponerar framför allt med sitt språkliga liv som smakar allt annat än mellanmjölk.
    ...framför allt det modiga och uppfinningsrika språket som aldrig räds för att ta i ett varv extra gör detta till en alldeles ovanligt glädjande läsning.
    Rekommenderas varmt.
    Läser helst deckare av kvinnliga författare.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde att jag läst Sly men nu blir jag osäker! måste kolla!

      Radera
  12. Tror att jag har läst en bok av Sjöwall-Wahlöö. vet att jag läst några av Roslunds böcker med Hellström och Alvtegens böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tre är förvisso storsäljare, svåra att missa!

      Radera
  13. Sjöwall-Wahlöös Roman om ett brott tänkte jag läsa för nåt år sen - jag kom en bra bit, men har nog någon bok kvar, tror jag. Blir sugen på att läsa klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De banade väg för "den moderna svenska deckaren" brukar man säga, så det är nog värt besväret!

      Radera