tisdag, juli 11, 2023

Sommarböcker

Böcker med sommarkänsla (i titel, handling eller på omslag)
ska det vara i veckans tisdagstrio, enligt påbudet från Ugglan. Finns förvisso en hel del att välja på. Här tre som kanske kan passa?

"Vuxna människor" (Voksne mennesker) är en av norska Marie Auberts populära historier, här om familjen som kommer till sommarstugan där idyllen borde vara ett faktum. Men i stället blir det en hel del konflikter, trots den ymniga grönskan, det vackra havet och de bästa intentioner.

"En dag till skänks" (L'échappée belle) av Anna Gavalda handlar om tre syskon som åker på ett sommarbröllop någonstans i Frankrike. Men festen är tråkig och trion rymmer, till ett alldeles eget äventyr med riktig sommarstämning. Man riktigt känner hur luften blir friskare och skönare ju längre från det stela bröllopet de kommer. 

"Vi på Saltkråkan" är en evig favorit. Astrid Lindgren skrev först denna härliga historia om en familjs sommarvistelse i Stockholms skärgård som manus till en tv-serie. Serien blev omåttligt populär och så småningom kom också boken. Sedan dess bär vi alla Tjorven, Pelle, Malin och Båtsman i våra hjärtan.

Årets sista rhododendronblomma?
Copyright Klimakteriehäxan

28 kommentarer:

  1. Vuxna människor är intressant nutidsskildring, väcker tankar; life begins at forty!
    Saltkråka är makens favorit som filmatiserad, Gavalda har jag försökt med men inte avslutat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saltkråkan älskas väl av ALLA?

      Radera
    2. inte sannolikt att du fått virus hos mig, har inget, inget spam heller, kollar varje kväll, det var för länge länge sedan

      Radera
    3. Ja inte vet jag. Maken har lyckats ta bort det, får se hur länge det varar. Men vidarekopplingen från dig lever.

      Radera
  2. Vuxna människor har jag läst och gillat. Saltkråkan kan en se hur många gånger som helst. Gavalda är inte min tekopp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gavalda är inte min heller, men den här tyckte jag hade sina poänger.

      Radera
  3. Saltkråkan har man givetvis kollat på-

    SvaraRadera
  4. Har läst alla i din trio.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga tips att hämta med andra ord ...

      Radera
  5. Vuxna människor återstår för mig att läsa.

    SvaraRadera
  6. De två första kände jag inte till så tack för tipsen. Saltkråkan är ju helt perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjorven är kanske "Sveriges mesta sommarbarn"?

      Radera
  7. Saltkråkan, självklart, hur många gånger som helst!
    Alltid kul med tips. Dock är jag inne i en biografiperiod och de böckerna är inte så långa, så passar mig på sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varken Gavalda eller Aubert är långa, tvärtom!

      Radera
  8. Den första och den sista känner jag till, men läst dem har jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hinner! Det är inga tegelstenar. Ta den norska först om du väljer!

      Radera
  9. Saltkråkan är mycket somrig, det håller jag med om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sorts idealsommar, även om farbror Melker trillar i spat med kläderna på lite onödigt ofta!

      Radera
  10. Böckerna kammar jag noll på. Konstigt nog även din rhododendron. Den "versionen" är helt ny för mig. Så vacker den blomman är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du verkligen undgått Saltkråkan, man har ju inte så ofta läst boken (det har inte jag heller) men ändå sett serien!
      Visst är det en vacker blomma. Håller med om att den är lite originell.

      Radera
  11. En dag till skänks och Vuxna människor vill jag läsa. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  12. En dag till skänks blir jag sugen på att läsa! Vuxna människor gillade jag, och har planer på att också läsa hennes senaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror man ska ha ögonen på Aubert. Eller öronen för all del!

      Radera
  13. Vi på Saltkråkan är den enda jag är bekant med bland dina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är en kär vän från förr eller hur?!

      Radera