lördag, juli 01, 2023

Veckans mening – om att hamna utanför

Har jag under läsning i veckan stött på en mening som fått mig att stanna till en extra liten sekund? Det är Skriv-Robert som dragit igång denna återkommande efterlysning. Veckans mening kan vara klok, rolig, korkad eller rent av vacker. Huvudsaken är att den har en liten extra knorr som gör att man tänker till. Denna lördag plockar jag min mening ur Sara Kadefors roman "Kast med liten kniv". Läsaren får följa huvudpersonen Jonas som vuxen med ständiga tillbakablickar på en start i livet som var långt ifrån okomplicerad, ibland rent dramatisk. Jonas minns hur det var att inte "höra till" och som vuxen, i sällskapslivet, är han inte alltid helt bekväm med regler och konventioner. Tror nog att hans sits inte så sällan delas av andra! För ibland kan man hamna på "fel" ställe!

Det skulle kännas som att stå i ett hörn med en dumstrut på huvudet hela kvällen.

Copyright Klimakteriehäxan


  

6 kommentarer:

  1. inte känt mig dum, man får välja rätt hörn med bra sällskap

    SvaraRadera
  2. Ibland är det svårt att välja bra sällskap men visst är det optimalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får chansa. Den som inte köper nån lott kan som bekant inte vinna!

      Radera
  3. Visst kan det vara jobbigt att hamna i situationer där man inte känner sig hemma med de oskrivna reglerna. Vilket glas är vilket? Vilka "måste" jag skåla med och vilka får jag inte göra det med? Och vad menas egentligen med "Klädsel: Kavaj"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa med att känna till reglerna är att då kan man aktivt välja att bryta mot dem.

      Radera