fredag, juli 14, 2023

Ledigt?

Vaxholm

Juli betyder ledigt för väldigt många i Sverige. Konstaterade vid en snabb tur i city att det är väldigt gott om turister i Stockholm just nu, bitvis riktigt trångt på trottoarerna, kö till sightseeing-bussar och -båtar, fullt vid borden på uteserveringarna (och väldigt gott om flugor där just jag hamnade för att klämma i mig en burgare). Klar sommarstämning helt enkelt! Elisa Matilda får mig att bli kvar i den med sina fem fredagsfrågor:

  1. Vad gör du när du är som mest lat om sommaren? Ingenting ... struntar i dammsugning, äter på restaurang ... låter tvättskåpet fyllas på utan åtgärd ... läser ...
  2. Hur spenderar du en aktiv sommardag? Promenad, ett dopp (eller flera) i sjön, letar somrig middagsmat på Ica, tittar på säsongsrean i någon butik jag gillar. Plus den dagliga dosen vid laptoppen förstås. Exempelvis.
  3. Vad väntar du med tills september kommer? Fler organiserade aktiviteter brukar dra igång vid skolstarten. Pingisträning, föreläsningsserie.
  4. Vad har du ännu inte gjort som du brukar på sommaren? Har (hittills) missat två utflykter som brukar vara årligen förekommande: Norrtälje och Vaxholm. Charmiga små städer båda två. Inte är det långt dit heller!
  5. Hur är dina sommarkänslor just nu? Tämligen belåtna. Men jag skulle gärna vilja ha lite brunare ben!
Tornet på rådhuset i Norrtälje mot sommarblå himmel.
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. vad är tvättskåpet för något...? reor hoppar jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ett skåp avsett att lägga smutstvätt i - och det gör jag! Heter t o m "tvättskåp" på ritningen över lägenheten - byggd på 60-talet. Kanske inte alls så nu.

      Radera
  2. Tvätta kläder kan jag inte låta vara alltför länge, men det blir tvätt ett par gånger i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min förklaring är enkel: har himla gott om kläder av olika sorter ... då behöver man inte tvätta så ofta!!!

      Radera
  3. tvätten får bli när den blir, helt enkelt. jag sitter inte längre i solen. i yngre dar kunde jag ligga på stranden och sola hur mycket som helst. nu är det jätteskönt i skuggan med bra bok i hand eller öra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också blivit mycket mindre ben'ägen att ligga och "steka". Inte lika njutbart längre! Men skuggan uppskattar jag fullt ut.

      Radera
  4. Bruna ben?! Oj, jag har nog inte varit brun mer än i ansiktet de senaste trettio åren. Men visst ser det fräscht ut, speciellt när man går i kjol. Jag såg kräftor i affären idag, och nu blev jag så sugen, samtidigt kändes det som VA? redan, de kommer ju i slutet av sommaren...Trevlig högsommarhelg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har försökt BuS (brun utan sol) på benen men resultatet har lämnat en hel del i övrigt att önska ... Kräftor är gott, numera kan de avnjutas året om! Bra eller dåligt? Tja, man väljer ju själv när det är dags.

      Radera
  5. Jag tvättar numera när andan faller på. Behöver inte boka tvättstuga eftersom jag förbjudit mig själv att gå dit och snubbla igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har relativt lätt att boka tvättid. Men visst, man får se till att inte halka eller nåt.

      Radera
  6. Vi är rörande överens angående svaret på ettan:-) Bruna ben - för första gången (någonsin) har jag lyckats med konststycket att ha någorlunda bruna ben - på framsidan. Ja, hela jag är jämt brun på framsidan. Inte så lätt att bli brun när man ligger i en solstol...
    Vaxholm har jag svarat. En så mysig sommarstad, ofta förknippat med kändisspotting på kvällarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte jag sett en endaste kändis i Vaxholm, men det är en himla charmig liten sommarstad och ett perfekt utflyktsmål. Kan kombineras med ett dopp i havet!

      Radera
  7. Vink vink från Rådmansö vid Norrtälje!

    SvaraRadera