onsdag, juli 05, 2023

Snyggt och stensäkert

Vem har sagt att ordet sten måste inledas med prefixet ädel- för att stenen ska vara vacker? Det är ju helt uppåt väggarna! Urberg är väl också både ädelt och äkta! Titta bara på soffbordets yta (bilden ovan)! En skiva som jag tycker är otroligt snygg, om än synnerligen opraktisk eftersom bordet är jättetungt ... 

Eller kolla in  den märkliga turkosa stenen i muren utanför kapellet i Långvind, Hälsingland (bilden nedan). Här fanns ett järnbruk i drift i ett par hundra år, och de vackert färgade stenarna är en sorts slaggprodukt från den tiden som någon smart människa hade vett att ta vara på.

Min senaste "stenupplevelse" fick jag igår på Millesgården. Där ställs Mats Gustafsons verk ut. Hans berömdhet består förvisso mest i de fantastiska modeteckningar han gjort och gör, men en hel vägg i utställningshallen är behängd med akvareller med ett och samma motiv: stenar som speglar sig i vatten. Gustafson bor nära stranden på Long Island utanför New York stora delar av året, och där har han hämtat inspirationen. En och en tyckte jag inte de var så märkvärdiga, men som en stenvägg blev det en riktigt anslående syn!


Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Anonym11:27 fm

    Skulle aldrig köpa bord med stenskiva. Alldeles för opraktiskt och tungt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. Men detta var galet snyggt! (jag slapp ju flytta på det)

      Radera