onsdag, juli 05, 2023

Färdigmumsat

Gillar du Mums-Mums? Den toppiga chokladbollen med sockrigt skum-innehåll på kexbotten har funnits sedan 1933 och glatt godisgrisar oavbrutet. Jag är förvisso en av dem. Men nu är det slutmumsat! Cloetta, som gör dessa godsaker, lägger ner tillverkningen. Efterfrågan är för dålig och produktionen därmed olönsam. Sista chansen får vi i september, verkar det som. Och nej, det går inte att hamstra, för när innehållet uppnått en viss seghetsgrad på grund av ålder är det inte alls lika mumsigt längre!

Kan som kuriosa nämna att en släkting till mig som flyttade från Sverige till Florida saknade både Mums-Mums och kokosbollar så gravt att hon gjorde ett allvarligt försök att lansera dem i sitt nya hemland. Det gick inte alls. Vädret i Florida var inte det rätta för att sälja/lagra den sortens godsaker, de smälte ihop och det blev bara kladd av alltihop oavsett hur hon försökte förvara dem! USA blev utan. Och nu blir Sverige det också.

UPPDATERING: Gick till matbutiken i dag torsdag och tänkte då passa på att köpa en liten låda Mums-Mums att överraska Maken med (han är minst lika stor godisgris som jag). Men tji fick jag! Hyllan var tom. Slutsålt, plötsligt!

NY UPPDATERING: På fredag hade ny leverans kommit, hyllan var full, så nu har vi mumsat Maken och jag!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. finns lika goda med olika märken, kolla coop, hemköp, willys...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan nog leva utan Mums-Mums helt och hållet faktiskt ...

      Radera
  2. Jag har också läst det. Kan inte säga att jag saknar Mums, då jag faktiskt aldrig ätit dom alls...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att jag fick min första på 50-talet!

      Radera
  3. Mumsmums gillar min man, jag vill helst ha de fluffiga kokosbollarna. Förstår att det blev problem att lansera dem i varma Florida!
    Tur att vi fortfarande kan titta på Mumsmums i alla fall, dvs Måns Zelmerlöw! ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kokosbollar är mins tlika gott,där håller jag helt med din man. Och visst gillar vi Zelmerlöv!

      Radera
  4. skumtoppar, gräddbullar, skumbollar finns att köpa... godast med mörkchoklad, och även göra själv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer aldrig att försöka göra egna!

      Radera
  5. LillaSyster10:54 fm

    Det går ju att hamstra dem i frysen ♡
    Lite sorgligt är det.... de har ju alltid funnits. Eller så är det taktik för att få oss att köpa och sedan fortsätta produktionen?? Ha en bra torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast har man sånt behov att man ska ha plats för dem i frysen??? Tveksamt! Trevlig torsdag önskar jag dig tillbaka!

      Radera
  6. För längesen hade mums-mums pappbotten. Jo, det är faktiskt sant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va? är det möjligt! jag minns bara kexbotten.

      Radera