torsdag, juli 06, 2023

Läsning utan stress

Mia i bokhörnan är en av många som nu går in i sin semester. Och det gör hon med denna helgfråga: Har du gjort någon sommar-tbr? (tbr=to be read, alltså en läshög.) Nej, jag har inte det minsta behov av en sådan lista, skulle bara känna mig stressad.

Dessutom har jag precis missat den bok jag var mest sugen på just nu, "Simmarna" av Julie Osaka. Gick till biblioteket i dag för att fråga efter den, eftersom jag ställde mig i kö för flera veckor sedan. Tji fick jag! Hade missat sms-et som tydligt och klart meddelade att den skulle ha plockats upp för två dagar sedan. Så nu står jag i kö igen ... 

Överväger dock allvarligt att ta ett nytt abonnemang på någon strömningstjänst. Det som drar mest är Åsne Seierstads "Afghanerna". Sedan är frågan om jag ska ge David Lagercrantz en ny chans, hans "Memoria" är sommarföljetong i Dagens Nyheter och om jag inte börjar förrän alla eller nästan alla delarna är publicerade behöver jag inte irritera mig på att tidningen ska bestämma min lästakt. Följetongsläsning tror jag hör till svunna tider. Fast jag minns hur jag ivrigt väntade på varje nytt nummer av Allers, där det alltid fanns ett nytt kapitel i en romantisk och spännande story ...

Annars har jag ju som ni redan vet metervis oläst i hyllan, och när jag ska hoppa på en ny titel blir det ofta slumpen som styr. Och sidantalet, för all del, min aversion för tegelstenar består! Även om jag inser att det absolut finns historier som motiverar sina 800 sidor.

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Jag har också massor med olästa böcker i hyllorna och ibland är det svårt att välja vad man vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Och så tar man en som inte "biter" ... och får byta ...

      Radera
  2. du får skaffa biblioteksapp så du kan se hur lång kön är, och när boken är på väg

    SvaraRadera
  3. vill läsa något som jag mår bra av och blir glad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är alltid härligt med såna böcker! Fast inte alltid jättelätt att hitta.

      Radera
  4. Jag läser (lyssnar) mer än någonsin. Ljudböckerna är en otrolig tillgång, jag som inte klarar av att läsa en fysisk bok längre.
    Just nu är biografier heta. Även poddar.
    Tacksam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanonbra att ljudböcker numera är så lättillgängliga.

      Radera
  5. Tack vare det fina vädret som vi kunnat njuta av i nollåttaland så har mitt bokförråd krymt rejält. Köpte ju på mig ett antal böcker på rea och så passar jag alltid på "månadens böcker" för medlemmar på Akademibokhandeln samt sommar erbjudanden hos ICA Nära.
    Roligt nog så är det faktiskt du som med dina erfarenheter av bibliotek bekräftar varför jag inte lånar böcker på bibliotek...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast man kan ju inte lasta biblioteket för att jag inte kollar mina sms ... Du har väl upptäckt att både Stadsmissionen och Myrorna ofta har helt nya böcker till vrakpris? Antar att förlag dumpar osålda upplagor. Jag har fyndat.

      Radera
  6. Tidningarna här har också haft en bok som sommarföljetång, jag vet inte hur det är i år men ifjol hade de en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, både DN och SvD har det, säkert andra ute i landet också. Men sist jag började läsa en blev jag så himla irriterad över att inte själv kunna bestämma lästakten. Nu tänker jag låta några veckor gå (Lagercrantz är uppdelad i 50 avsnitt) och sen kan jag läsa på plattan, eftersom vi har digital prenumeration. Återstår att se om det är något att läsa! (jag är skeptisk)

      Radera
    2. Göteborgs-Posten har alltid en följetong, ofta helt ny roman, kan läsas i sängen i iPad 🙂

      Radera
  7. Nej, ingen stress vad gäller läsning och lyssning. Får tips och antecknar och ser vad jag känner för. Men en fysisk bok finns till hands och en jag lyssnar på. Försöker variera så att det blir em mer lättsam och en "djupare".
    Lyssnar nu på en del Sommarprogram och har några kvar från förra året. (Även Vinterprogram)
    Åsne Seierstad läser jag gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte hört ett enda Sommar, hörde ytterst få i fjol. Lite har jag kommit ur vanan med bok i öronen när jag promenerar, dels är jag lat och promenerar inte lika flitigt, dels tycker jag att omvärldens ljud kan vara behagliga. Seierstad är en stjärna.

      Radera
  8. Lagom är bäst brukar man ju säga och det stämmer verkligen in på dom flesta böcker! Just nu när min arm och hand fungerar så dåligt är det dock så att tunna pockets är det som jag vill ha...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Alternativet är kanske att börja träna lite tyngdlyftning i ett gym ...

      Radera
  9. Så trist att behöva ställa sig i kö igen för boken du ville läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en sån smäll som man får ta. Ytterst ovanligt att jag helt missar ett sms dock.

      Radera
  10. Jag var inte överförtjust i första delen av Davids bok men funderar också på om jag ge del 2 en chans. Ica hade den för 199kr och det råkar vara så att här ligger ett presentkort hos mig och väntat på att bli inlöst.

    SvaraRadera
  11. Länge sedan man läste följetong av någon bok i tidning. Sommartid följde man något sådant i DN på helgerna förr, säkert är det så även fortfarande?

    SvaraRadera