lördag, juli 22, 2023

Veckans mening – om simning

Badsäsong pågår! Så även i min läshörna, eftersom jag är inne i "Simmarna" (The Swimmers) av japansk-amerikanska Julie Otsuka. Storyn startar i en inomhuspool dit många olika typer går dag efter dag och bildar ett tydligt mönster ... Här får man också inpräntat i sig alla fördelar det har om man motionerar regelbundet i det våta elementet: simningen är rena undermedlet!

Den får oss att bli koncentrerade och fokuserade, den fördröjer åldrandet, sänker vårt blodtryck, förbättrar vår kondition, vårt minne, vår lungkapacitet, vår allmänna livsinställning.

För min egen del har simturerna liksom kommit av sig de senaste dagarna, vädret har inte lockat ner mig i sjön och nu blir vattnet dessutom svalare ... eller måste man säga kallare ... Hur som helst så är det Skriv-Robert som är mannen bakom blogginitiativet Veckans mening på lördagar. Häng på vetja! Kul om vi blir fler. Bara att simma lugnt.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. inte läst boken men simmar tre generationer i badhus 💕

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte lika bra som "vi kom över havet"

      Radera
  2. (berättade för Robert W att jag varit på bäverjakt på Hammarön)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det var ju också ett äventyr! Hittade ni nån bäver?

      Radera
    2. ja, man får vara tidigt ute i gryningen, fin ö Hammarön

      Radera
    3. Har också varit på bäversafari och TROR att vi såg en simmande ....

      Radera
  3. det är ju rent kriminellt att inte simma, förstår jag. har aldrig gillat simning, tyvärr. vattengympa skulle jag kunna tänka mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vattengympa kan vara riktigt roligt, bara inte vattnet är för kallt ...

      Radera
  4. Så man borde alltså börja simma. Ska tänka på saken.

    SvaraRadera
  5. Lät ju som rena hälsokuren det där. Simmade förut, och kan förstå det. Inte numera... simma alltså, förstår gör jag fortfarande. :D

    SvaraRadera