lördag, juli 08, 2023

Historien om en badrock

När en av mina allra käraste väninnor födde sitt andra barn, en son, var jag stationerad utomlands  Självklart skulle Oskar  han hette så  ha en present! Jag visste direkt vad jag skulle köpa. Eftersom jag jobbade i Latinamerika hade jag då och då vägarna förbi El Salvador. Där fanns en textilfabrik jag kände till, Hilasal, som gjorde helt fantastisk frotté, superkvalitet som framför allt exporterades till USA.

Frottén trycktes ofta i lokala, typiska mönster, konstverk gjorda i traditionell stil och i härliga färger. En konstnär från Guatemala, David Ordoñez, gjorde bilder som passade utmärkt på både stora och små handdukar  jag har (förstås) en hel liten kollektion ... superfina!

Men i företagets hemland finns en by där man på 70- och 80-talet (och kanske än, det vet jag inte) gjorde en speciell sorts konstverk: man karvade ut ett mönster i en träbit och målade sedan figurerna. Byn heter La Semilla de Dios, vilket betyder Guds frö, och man tillverkade också hängsmycken som bestod av stora frön som klövs på mitten och fick ett mönster på brottytan (jodå, jag har såna också).

Och det var ett mönster från just den där lilla byn som fick följa med mig hem till Sverige och till Oskar. Det är tryckt på en badrock i storlek SuperSmall. Passar precis en liten person som inte hunnit fylla två år. Oskars mamma blev förtjust, själv hade han kanske inte så starka åsikter om sin present.

Året var 1980. Sex år senare var det dags för mig att få Sonen. Då fick han överta Oskars badrock! Underbart! Den såg dessutom alldeles ny ut, frotté från El Salvador verkar tåla oändligt många tvättar. Sonen använde den bland annat när vi badade i Miami 1987. Tanterna runt poolen visste inte till sig: SO cute! What a NICE little coat! Jag hade badrocken kvar när Dottern föddes, 1988. På med den efter doppet!

Oskar blev stor, han också, och blev så småningom pappa till en liten Ivar. Och vad skickade jag över till Ivar? Jo, en badrock i minsta storleken! Han kissade visserligen i den redan första gången han fick den på sig efter ett bad hemma hos sin farmor, men det är smällar en badrock får ta.

Nu är denna lilla textila juvel hos oss igen. Sonsonen har hunnit växa ur den, men nu är den något att krypa in i för sin sjätte användare, min sondotter. Fortfarande lika fin! Vart den tar vägen sedan, det vet jag ju inte, men vid det här laget är det en badrock med 43-årig historia, i skick som ny! Undrar om det inte är svårslaget i grenen?

Ett typiskt motiv från La Semilla de Dios. Badrocken pryds av ett snarlikt mönster.
Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja om man kalla det för det så!

      Radera
    2. kläder som går i arv är bästa återvinning!

      Radera
  2. Vilken fantastisk berättelse! Och det om en liten badrock - så kul!!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det smått fantastiskt!!!

      Radera
  3. Vilken super story! Snacka om återvinning. Å badrocken är helt i min smak. Så fin den är och att den har hållit så länge är smått fantastiskt. Kvalitet!!! Och inte visste jag att El Salvador var känt för sina textilier.

    PS. Så kul att båda dina barnbarn har så fint lockigt hår. Vem brås de på? Sin mamma eller din son;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om rocken: älskar den! Om håret: barnens far är relativt lockig, varifrån det kommer vet vi inte ... jag och hans syster är spikraka, hans far har bara lite böj på stråna.

      Radera
  4. Vilken berättelse att glädjas åt. Och en helt enastående badrock som verkligen har sin historia att berätta.
    Kvalitet! Och det på många sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fint när något kan "ärvas" så där! Men tveksamt om den får nån ny ägare.

      Radera
  5. Anonym9:54 em

    Oskars mamma/Ivars farmor älskat också berättelsen./Ulla

    SvaraRadera
  6. Anonym9:56 em

    Oskars mamma/Ivars farmor älskar också berättelsen!

    SvaraRadera