lördag, juli 29, 2023

Veckans mening – om en drömkombo

Åtskilliga är vi som fortfarande kan vittna om hur det var att växa upp i Sverige på 50-talet. Några erbjöds utrymme i en antologi, "Folkhemsprinsessorna", som kom ut 1987. Tretton mer eller mindre välkända svenska kvinnor medverkade med var sin text om vad som hände dem i den där tidsperioden. Flera av dem erbjuder förslag till Veckans mening, den där som Skriv-Robert efterlyser på lördagar.  Här finns en hel del möjligheter till igenkänning, men också sådant en sån som jag aldrig var i närheten av: flyktingläger är ett exempel. Fast Maarja Talgre bekänner en dröm som jag tror att vi kan ha delat, rätt så många ... tänk att vara både stark och snäll och skitsnygg! Så hennes mening blir alltså Veckans.

Vílle som tonåring bli en kombination av Pippi Långstrump och Brigitte Bardot.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja tänk om vi var det, både du och jag? Fast jag minns inte det ...

      Radera
    2. jag var kär hela tiden 💕 och lärarna lite trötta på mig

      Radera
  2. Instämmer. Men med lite inslag av det sportiga.

    SvaraRadera