måndag, juli 31, 2023

Boktriss med H

I serien Boktriss har vi nu kommit till bokstaven H och det gäller att hitta svar i tre kategorier. I tur och ordning en författare, en boktitel och ett bokomslag. Det är Mia i bokhörnan som tagit initiativet.

Tror att jag fortfarande gick i gymnasiet när jag läste Hermann Hesse och blev helt fascinerad. Böckerna står kvar i hyllan: "Siddharta", "Glaspärlespelet", "Demian", men det enda jag minns, det är just den där fascinationen. Läser dagens ungdom Hesse? Borde de göra det? Bör jag läsa om honom? 

"Högläsningen" (Der Vorleser) av Bernhard Schlink är en roman som tar tag i en. Det gjorde den åtminstone i mig. En kärlekshistoria mellan mogen kvinna och mycket ung man med kriget och förföljelsen av judar som fond. Har också gjorts som långfilm. Jag ska inom kort läsa den igen, med öronen. Krister Henriksson har spelat in ljudversionen. Fyndade cd-boxen härom dagen.

Den fantastiska historien om gatuhunden Arthur som kom med till Sverige från Ecuador sedan han träffat på ett svenskt elitidrottarlag i djungeln, ett gäng han vägrade lämna, har hörts många gånger och på många språk, för Mikael Lindnords berättelse har flugit tvärs över klotet. Hjärtevärmande läsning! Kärleken startade med en köttbulle! Omöjligt att inte älska den vovven! Arthur är förstås "omslagspojke" på alla utgåvorna. I boken ni ser här bredvid finns också andra hundars livsöden. Arthur fick sex goda år med sin svenska familj innan han dog 2020 av en tumör.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. H min favoritbokstav 🙂 bra lösning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns mycket/många att välja bland!

      Radera
  2. Anonym5:05 em

    Siddharta läste jag också minns jag. var inte så förtjust i Högläsaren, men jag skulle kunna tänka mig att lyssna på en inläsning med Krister Henriksson. den förtjusande historien om Arthur känner jag till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst något mer av Schlink, det borde man kanske göra?
      Alla älskar Arthur!

      Radera
  3. Anonym5:06 em

    jag kunde omöjligen svara som mig själv av någon outrundlig anledning. det brukar ju gå, hälsar http://mrscalloway.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir aldrig riktigt klok på vad de där mystiska algoritmerna ställer till med!

      Radera
  4. Om det inte varit för Arthus hade jag stått som ett levande frågetecken här igen.
    Har inte läst boken, men väl läst och hört om Arthurs öde. En riktig solskenshistoria:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst den på bilden och just börjat, hölr och häpna, på första boken som jag trillade över på Myrorna!

      Radera
  5. Boken om hunden Arthur finns någonstans i min bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjärtevärmande historier är guld värda och detta är en sån!

      Radera
  6. Anonym11:39 em

    Det Vorleser var helt underbar!
    Bloggblad

    SvaraRadera
  7. Arthur vågar jag inte läsa är rädd den är sorglig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du att jag har, mot alla odds, just läst första Arthur-boken (hade läst den på bilden innan) och den är inte sorglig alls! Tvärtom! Han fick några fina år i Sverige och mycket kärlek.

      Radera
  8. Hund såklart, varför hade jag ingen sådan med. Arthur var söt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Historien om Arthur är faktiskt direkt otrolig, men hjärtevärmande!

      Radera