torsdag, juli 13, 2023

Sommarens fröjder

Samma träd i våras.
I våras plåtade jag de ljuvliga körsbärsblommorna. Nu tyngs samma grenar av mängder med bär! De är små och de flesta hänger högt upp, men de är goda. Och detta bjuds mitt i storstaden, bara hundra steg från Hornstull på Södermalm! Fast antagligen blir det  fåglarna som äter upp merparten. 

Ett eget citronträd har jag drömt om i åratal, men det skulle inte få plats på vår balkong och inte skulle det trivas heller. Nu fick jag i stället glädja mig åt att man i Millesgårdens trädgård har en lång rad små citronträd i krukor, och trädens grenar dignar av vackra frukter!

Varje år fröjdas jag också åt blomlådorna som staden bjuder oss på när vi vandrar fram
längs Årstavikens strand. Så underbart!

Helgfrågan från Mia i bokhörnan kan också få handla om någon av sommarens fröjder, för nu ger hon oss lösa tyglar under några veckor: Tipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater, en maträtt eller något annat skoj. 

Då är mitt första förslag: baka en rulltårta! Hade inte gjort det på åratal när jag plötsligt slog till! Det är enkelt, går fort och blir jättegott. Samt sannolikt mycket uppskattat. Recept hittar du på nätet, du behöver ha ägg, socker, vetemjöl och bakpulver hemma. Som fyllning tog jag en marmelad som jag rörde så att den blev lös. Serverade tårtan i ganska tjocka bitar med vispgrädde (i sprayflaska, så himla lättvindigt!) och med några färska bär på toppen blev det riktigt läckert. Om något blir över lägger du det i frysen för framtida bruk.

Inte långt från körsbärsträden fick jag syn på en buske jag aldrig förr stött på.
Stora blomsterax i blålila. Den heter syrenbuddleja, vilket konstigt namn!

Ännu mera ögonfröjd: en naturlig "pallkrage"! Fin eller hur?
Copyright Klimakteriehäxan 


13 kommentarer:

  1. Nu har jag ju aldrig påstått att jag har en hög IQ, men hur kan ett körsbärsträd helt plötslig bli ett träd med röda vinbär? Är det ett tvåkönat träd eller är det jag som är dum. Troligen;-)

    Citronträd - där tänker jag alltid på Ditte vars granne i Torrevieja hade ett citronträd, och Ditte tilläts att plocka frukterna. Senast jag såg ett citronträd var för fyra år sedan hos Östras blommor. Lovar att det exemplaret hade rymts på din balkong.
    Blomsterutsmyckningen är såååå himla fin och lite udda, vilket jag gillar.
    Rulltårtan hoppar jag över;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är körsbär på körsbärsträdet, bästa BP. Vinbär växer i en annan sorts klasar, den buskens blad är inte ett skvatt likt körsbärsträdet. Vinbär växer heller aldrig på några grenar högt upp! Dags för ett studiebesök i lite lantlig miljö kanske?

      Radera
    2. ser ut som helt vanligt körsbärsträd med små goda körsbär

      Radera
    3. Jag smakade förstås, jättegoda men väldigt små.

      Radera
  2. min mor kunde fortfarande baka egen rulltårta till kalas när hon var över 80 år (jag bakar alltid på potatismjöl, uppskattas av glutenallergiker)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nästan glömt bort rulltårta helt och hållet, vet inte vad som inspirerade mig? Men visst kan man göra en sån även om man fyllt 80, det tycker jag verkar både bra och trevligt!

      Radera
  3. I mitt barndomshem hade vi bl.a. två träd med klarbär (körsbär). Åh, så gott det var.
    Rulltårta har aldrig varit min grej, men det är gott, så som du beskriver det. Däremot har jag bakat många mjuka kakor, också görlätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men en sockerkaka händer det att jag slänger ihop. Rulltårtan kändes lite som att jag hade ansträngt mig ytterligare ett snäpp - fast det går så fort!

      Radera
  4. Visst har vi mycket att glädja pss åt så här i sommartider. Och inte minst i vårt närområde här på Södermalm. Tänk, vi or mitt i stan men ändå med naturen helt nära.
    Rulltårta är ett säkert kort och mitt tips blir en rabarber och jordgubbspaj men "knäckigt täcke". Sköna sommarsmaker. Och om en bor i närheten av vatten så ger en tur på vattnet väldigt mycket sommarkänsla.Inte minst en vacker dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, vi är lyckligt lottade! Rabarber och jordgubbar är en väldigt ba kombo, också i sylt - den blir lite mindre söt med rabarber.

      Radera
  5. Syrenbuddleja är detsamma som fjärilsbuske. Lockar fjärilar men tyckte den var svårodlad, har ingen sådan nu, men oreganon blommar och är också en otrolig fjärilsmagnet!

    SvaraRadera
  6. Det finns mycket vacker både i naturen och i trädgårdar nu under sommaren.

    SvaraRadera
  7. Det var fina blommor, vi var i Helsingborg på Sofiero och kollade på blommor.

    SvaraRadera