fredag, juli 07, 2023

Fem frågor om sommaren

Klätterrosen väntar men det är 37 mil dit ...

Trots att sommaren verkar ha kommit av sig lite för närvarande blir det ändå fem somriga fredagsfrågor från Elisa Matilda.

  1. Vad är det längsta du reser i sommar? Troligen inte längre än 37 mil, vilket är enkel resa mellan Stockholm och Barndomslandet.
  2. Hur spenderar du en regnig sommardag? Med bok, vid min laptop/läsplatta/mobil, framför tv:n. Och med en fin blombukett inom synhåll.
  3. Blir det någon spontan utflykt i sommar? Man kan alltid hoppas! Och de spontana utflykterna känner man ju inte till i förväg ...
  4. Hur svalkar du dig på bästa sätt? Tar ett dopp.
  5. Har du något smultronställe där du är nu? Nej det har jag nog tyvärr inte. 
Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. Fattar det. Du kan ju rent av promenera hela sträckan!

      Radera
    2. bra att ha mål för sin färd

      Radera
    3. Fast ibland kan det vara spännande att ta det lite på måfå!

      Radera
  2. Barndomslandet låter vackert oavsett var det är. Spontana utflykter är roliga, då vill man, man har tiden och det får bli som det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt fall ÄR det vackert! (du kan klicka på den etiketten här så tror jag att du håller med!)

      Radera
  3. Spontana utflykter ska just vara spontana och de kan bli hur trevliga som helst.
    Du har längre till Barndomslandet än vad jag har till Döttrarnas Pärlor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är onödigt lång resa, ingen tvekan om den saken. Men barndomen låg där ...

      Radera
  4. jag kommer också att besöka barndomslandet i sommar. tror jag. har varit där en gång i sommar redan. men det är bara en timmes bilresa dit. spontanutflykter brukar det gärna bli under sommaren. ingen katastrof med en eller annan regndag heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej lite insprängda regndagar brukar kännas bra! Bara det blir uppehåll också! Önskar att mitt Barndomsland bara låg en timme bort. Det skulle göra saker och ting mycket enklare.

      Radera
  5. Nej spontana utflykter är svårt att veta innan man gör dom. :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men blir de av blir de förmodligen desto roligare!

      Radera
  6. Spontana utflykter är mer spännande än de planlagda. Det kan bli lite vad som helst.
    Barndomslandet har jag inte besökt på länge. Vore ingen dum idé att ta en tur dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul med lite positiva överraskningar!

      Radera
  7. Fint att kunna resa till barndomslandet!
    Å lite spontana utflykter är mysiga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi uppskattar Barndomslandet, lugnt och grönt och fint, fågelsång och nära till sjön.

      Radera
  8. Du har en bit att åka, men sen stannar ni väl ett tag? Är klängrosorna från barndomslandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mamma planterade klängrosen, fantastiskt att den överlevt både måleriarbete och vanvård!

      Radera
  9. Såååå fin din klätterros är! Hur gör du med bevattning av blommorna när du inte är på plats? Är det grannarna som vattnar, eller litar du på regnet som (inte) faller.
    Spontana utflykter är ofta de roligaste. Planerade resor blir inte hälften så rolig tycker jag då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häller på en hink vatten emellanåt, men i huvudsak får rosen lita till regnet ... Är stolt över den nya spaljén som jag just lyckades få upp, den gamla hade fallit i bitar. Jag såg visserligen ut som om jag hade varit i slagsmål med en katt, men det gick ju över!

      Radera
  10. Vilka praktfulla rosor!
    Älskar uttrycket barndomslandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir glad att rosen lever och blommar som den envist fortsätter att göra, år efter år!
      "Barndomslandet" är ett ganska laddat ord för mig, innehåller många olika saker.

      Radera
  11. Perfekt att få resa mellan hem och barndomshem. Det är ändå ett fint resemål att göra.

    SvaraRadera
  12. Barndomslandet! Härligt uttryck. Jag har två ”viktiga” platser från barndomen. Doktorsgatan i Frösakull där jag tillbringade rätt mycket tid på somrarna. Min mammas moster hade ett rätt stort hus där. Den andra platsen är Skogsholm där min mormor och morfar bodde. Morfar var maskinist där på Lessebo bruks kraftstation. Han och mormor hade en lägenhet på sin arbetsplats, så hade en av de andra två maskinisterna också.
    När jag för 10 år se’n besökte Frösakull och huset var borta så gjorde det ont i hjärtat. Samma sak med Kraftstationen när jag besökte den och huset var rivet. Jag är nog nostalgiskt lagd.

    SvaraRadera