torsdag, november 17, 2022

Böcker att önska och hoppas på

Finns det någon författare som du vill ska ge ut en bok. I så fall vilken?

Så lyder helgfrågan från Mia denna torsdag. Och ja, jag längtar efter en ny bok av Jennifer Clement, som inte kommit med något nytt sedan "Gun. Love" 2018.  Men jag väntar inte på poesi utan på ännu en berättelse av den sort hon är mästare på att skriva. Om utsatta människor i otrygga miljöer och hur de hanterar sina liv och faktiskt överlever.

Skulle dessutom bli glad över att hitta något nytt av en annan av mina definitiva favoriter, Chimamanda Ngozi Adichie. Hennes senaste var en kort betraktelse över den sorg som drabbade henne när fadern dog, "Anteckningar om sorg" (Notes on Grief). Den kom 2021. Ser gärna att hon återvänder till sitt hemland Nigeria i en ny roman. Det är ju ett enormt stort land med en bra bit över 200 miljoner invånare, så nog går det att hitta stories där!

Båda dessa damer ligger högt placerade på min alldeles egna lista över potentiella Nobelpristagare när litteraturens bästa ska äras. Återstår bara att önska och hoppas.

Copyright Klimakteriehäxan
 

23 kommentarer:

  1. Hur var det nu igen - samma som ofta när ju skriver om författare som jag inte hört talas om;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast de här två har jag nämnt så pass ofta att du skulle kunna känna igen dem ... riktiga favoriter! Och det är inga feelgoodromaner utan mycket spännande historier.

      Radera
  2. tunga författare

    SvaraRadera
  3. Intressanta författare. För egen del hoppas jag att boken, romanen, om min pappa kommer ut i början av det nya året. Det är en journalist som skrivit den. (Han har även skrivit ett par andra böcker )
    Manuset är hos Bonniers och redaktörer där gör det sista. Spännande och lite läskigt. Har läst en del men valt att inte läsa hela manuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande att vänta på den boken!

      Radera
  4. du säger något! Chimamanda Ngozi Adichie så klart! i samma kaliber som En halv gul sol. Jennifer Clement gissade jag att du skulle välja. jag läser gärna något nytt av henne också

    SvaraRadera
  5. Anonym9:34 em

    Det finns så himla många böcker som jag inte läst trots att jag läser rätt mycket. Men det är ju bra att det finns så många bra kvar …

    SvaraRadera
  6. Clement skriver bra, dock inte läst Gun. Love. Adichie har jag kvar att läsa, någon gång så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda damerna är synnerligen läsvärda.

      Radera
  7. Adichie har jag fortfarande böcker kvar av att läsa. Americanah till exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Americanah är fantastisk. Förstås.

      Radera
  8. Ingen av de där författarna känner jag till. Jag läser nog för alldagliga böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge dem en chans, det är de värda flera gånger om!

      Radera
  9. Gun love har jag någonstans i bokhyllorna

    SvaraRadera
  10. Fina exempel och motiveringar. Jag tycker också väldigt mycket om Chimamanda Ngozi Adichies böcker. De träffar rakt i hjärtat varje gång, och de ger mig dessutom alltid mycket att tänka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så - och så får man kika in i en kultur som är rätt avlägsen i alla fall för mig. Lärorikt!

      Radera
    2. Klickade mig över till dig men hos dig kan man inte kommentera???

      Radera
  11. Inte läst något av dessa damer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något att se fram emot!

      Radera