torsdag, november 24, 2022

CITAT om samtal vid matbordet

 "Maten får inte ta för stor plats i en måltid. Man ska prata om annat än det man äter."

-Richard Tellström, docent i måltidsvetenskap, forskar om svensk matkultur. Svarar på sexton frågor under vinjetten "På tallriken" i Svenska Dagbladets helgbilaga Mat & resor. Just det här svaret fann jag mer tänkvärt än de övriga femton! Men han ger också ett konkret tips som jag ska prova: "ett knappnålshuvud malen kanel i såsen och den får den botten som du söker efter". 

6 kommentarer:

  1. Jag läste hans svar på frågorna och nickade bejakande på flera. Det sista med kanel vill jag jämföra med lite socker i såsen (gammalt knep) för kanel kan faktiskt upplevas som sött.
    Danska röda korvar, dijonsenap, mumsfilibabba!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det handlar om senap duger bara Slotts original för mig. Dijon och Colmans är kryddor för mig.

      Radera
  2. en bar med juldrinkar från hela världen skulle ha varit nåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag får ont i huvudet av blotta tanken ...

      Radera
  3. Läste svaren och kunde instämma i många. Har idag testat lite malen kanel i såsen. Den kändes inte direkt men kanske blev det lite annorlunda. Vet inte riktigt.
    Viktigt är ju att det är gemensamma måltiderna i ett hem men så är det tyvärr inte ofta inte idag i Sverige. Annat på kontinenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte testat kanelknepet än men ska! Visst är det en trevlig vana att äta tillsammans.

      Radera