måndag, november 28, 2022

Min bok har haft över 10 000 läsare!

I veckan passerades ett slags drömgräns i mitt avsomnade författarliv. "I ljust minne bevarad" har haft över 10 000 läsare, bara i bloggformatet! Inser förstås att jag inte vet om alla läste hela texten, men de har åtminstone blivit nyfikna och förhoppningsvis tagit del av berättelsen om två av mina fina väninnor, Ulla-Carin och Lena, som mötte döden ungefär samtidigt. I Ulla-Carin Lindqvists fall handlar det också om hur hennes succébok "Ro utan åror" kom till, en process som jag var synnerligen delaktig i (och det är jag väldigt stolt över!).

Antalet läsare bör egentligen vara ännu högre, eftersom texten finns i tre format till: som e-bok, som pdf-fil och som ljudbok. Hur många som lockats till de här versionerna har jag tyvärr inte en aning om. Flest intresserade har förstås funnits i Sverige, men i bloggens statistik ser jag att man också öppnat filen från USA, Spanien, Tyskland och till och med Kina.

Allt detta har jag tre personer att tacka för: bloggvännen Emma, som oombedd gjorde pdf:en och e-boken  jag har ju inte en susning om hur man åstadkommer sådant. Och så två av dem jag vill kalla mina "pojkvänner": Mikael Katzeff och Micke Seid, som rattade inspelningen av min inläsning, redigerade, la in musik och såg till att den blev åtkomlig på Soundcloud. Ingen har fått betalt för sitt arbete, det är gjort med mycket hjärta och hopp om pengar till forskningen om ALS. Och det är förstås gratis både att läsa och att lyssna!

Att det blev en gratishistoria för läsarna i en variant av egenutgivning uppmärksammades bland annat av Boktugg när "I ljust minne bevarad" nyligen hade publicerats. 

Ny aktualitet har min bok också fått genom att ishockeylegendaren Börje Salming nyss avled i denna hemska sjukdom. Det föranledde Aftonbladet att i det sammanhanget publicera en artikel om Ulla-Carin och ALS, och i den nämndes jag. Tack till bloggvännen BP som hittade texten!  

Nu kan man förvisso säga att 10 000 läsare inte är någon kioskvältare, inte ens om det handlar om en väldigt liten kiosk, i en värld där storsäljande författare räknar in sålda böcker i miljontal. Men jag är glad ändå!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Stort. stort GRATTIS till 10 000 läsare! Med tanke på bokens genre är 10 000 läsare alldeles utmärkt! Å jag är helt övertygad om att Börje Salmings tragiska bortgång och Aftonbladets artikel har bidragit en aning till att boken "fick nytt liv" om man kan säga så.
    Du kan vara väldigt stolt över dig själv!

    PS. Bra att mejlet äntligen verkar ha kommit fram. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hade nog aldrig vågat hoppas på så många läsare, så jag är glad. Vore kul att veta hur många om klickat upp de övriga tre alternativen, men det går nog inte att kolla tror jag.

      Radera
  2. Läste boken när den kom ut och den var väldigt aktuell för mig när jag hade en vän som också var drabbad av ALS.
    Stort grattis till att boken nu haft 10 000 läsare. Läste Aftonbladets artikel och det känns som om Börje Salming nu också gett ett ansikte åt sjukdomen. Nog så viktigt.
    Har inte hört din inläsning men skulle gärna göra det-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Salmings öde kommer säkert att betyda att fler skänker pengar till forskningen, och det är ju fantastiskt.
      Vill du lyssna är det bara att klicka på länken förstås!

      Radera
  3. Du har all anledning att vara stolt ! Grattis!

    SvaraRadera
  4. Jag har läst din bok, fint att den fått så många läsare.
    Hade också en anledning. Följde Maj Fant och Ulla-Carin där och då. Sedan har jag vänner som drabbats av ALS, varav en fick långtids-ALS och lever fortfarande, sedan väldigt många år, men kan inte prata och röra sig värst mycket, men skriver med hjälpmedel.
    Det är en grym sjukdom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis svårt att rangordna - men finns det nån grymmare?
      Tack för att du läste!

      Radera