torsdag, november 17, 2022

Julklappstips?

Numera kan man bli lika förvånad över valet av Årets Julklapp som man så många gånger blivit av valet av Nobelpristagare i litteratur. Nu har Handelns utredningsinatitut gjort det igen. Årets Julklapp är HEMSTICKAD, ett plagg ska det vara.

Sicken usel julklappsidé! För jag vet vad jag pratar om: ytterst få människor kan köpa garn, mönster och stickor den 18 november och ha något färdigstickat till julafton. Såvitt man inte påbörjat arbetet för hyggligt länge sedan, förstås. Det skulle också kunna tolkas som en chans att gräva fram ett UFO (UnFinished Object) ur skåpen, med chansen för det skulle bli klart är åtminstone i mitt fall i princip obefintlig. 

Men en gång i tiden var jag road av att sticka. Det blev tröjor och vantar och också plagg till barnen. Fast det var Dottern som fick mig att avgå som stickerska. Jag förfärdigade en i mitt tycke riktigt fin tröja, blå med rosor i nederkanten. Hon hade den på sig EN gång och det var, vill jag minnas, efter hot. Sedan dess har jag inte stickat. (Jag har beskrivit min "karriär" som stickerska här!) Dock har jag garn i en massa olika kvaliteer, färger och grovlekar ... jag borde naturligtvis göra mig av med alltihop! 

Så den som till äventyrs har hoppats att HUI skulle lösa jultomtens problem i år får ingen hjälp. Såvida man inte satsar på att skapa något i stil med broschen på min bild. Inte så omfattande. Men ganska pilligt, å andra sidan ...

Copyright Klimakteriehäxan 

8 kommentarer:

  1. Det är många fel i den julklappen tycker jag. Dels det du är inne på, hur sjutton ska en hinna. Sen också att det är långt ifrån många som ens kan sticka ett plagg, det är alltså inte en julklapp som många kan bidra med. Dessutom att få ett stickat plagg, det är inte alla som uppskattar. Och hur kul är det för den som lagt ner så många timmar på något som inte alls kanske kommer användas. Men visst, en mössa, ett par vantar eller ett par sockor kanske en hinner att göra och det är också användbart av alla (i alla fall i Sverige). Kanske det är spåret de tänkt på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja inte vet jag, tycker ofta man inte förstår hur tankarna gått när HUI korar Årets julklapp. Håller med dig om samtliga invändningar!

      Radera
  2. du får lära barnbarnen sticka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tidigt kanske? Men jag skulle ju kunna satsa på världens första stickande treåring.

      Radera
  3. jag stickade senast för 40 år sedan, mössa och halsduk som julklapp till en ung man som jag senare gifte mig med ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stickade tröja till Maken! Men då var vi redan gifta. Och det blev bara en.

      Radera
  4. som fyraåring kunde jag sticka, min mor lärde mig, stickorna med Benjamin Syrsa har jag kvar

    SvaraRadera