lördag, november 12, 2022

Den vackraste mannen är borta

Den här bilden tog jag 2008 när jag hade övertygat Sven-Bertil Taube om att
medverka i tv-sändningen av nationaldagsfirandet på Skansen.
Han var den vackraste mannen jag sett. Möjligen förblir han det. Han var i alla fall obegripligt snygg, trots att åren syntes, livet ut. Men nu har det tagit slut. Sven-Bertil Taube är död, vid 87 års ålder. Jag sörjer honom!

Jag har haft glädjen och äran att träffa honom i jobbet, men kände honom inte alls privat. För väldigt många år sedan hamnade vi dock båda på samma krog, klassiska Gourmet på Tegnérgatan. När jag satt mig vid bordet upptäckte jag Sven-Bertil, mitt i mitt synfält. Där satt han och var vacker!

Samtidigt hade man problem i köket. Maten lät vänta på sig. Då bjöds jag på en kir som tröst, och den utomordentligt goda drinken (vitt vin och svartvinbärslikör) matchade utsikten. Sedan dess kallar jag alltid kir för Sven-Bertil ...

Hans tolkningar av pappa Everts låtar har alltid varit en stor källa till glädje. Jag brukade gå på Taube-konserterna på Gröna Lund, med far och son på scenen, massor med folk, otrolig stämning! Flera LP-skivor har jag förstås (han fick Grammis). Sven-Bertil visste att hantera Bellman också, liksom Ferlin. Med mig delade han smaken för argentinsk tango. Och när han ställde upp hos Håkan Hellström på Ullevi lyfte han denne många snäpp! Den sista skivan, "Sånger ur havet", kom så sent som i fjol. 

Skådespelare var han också, en skicklig och uppskattad sådan med såväl internationell som svensk karriär. Det blev många filmer och tv-program, bl a i Millennium-seriens "Män som hatar kvinnor". "En enkel till Antibes" kom för tio år sedan och var alldeles underbar! Ett par Guldbaggar fick han, att ställa på lämplig hylla. 

Jag såg honom också i hans sista roll på Dramaten, i "Påklädaren" mot Krister Henriksson 2018. Redan då var hans syn otroligt dålig, och vi i publiken kände nog att vi inte skulle få särskilt många nya chanser att uppleva honom på scenen. Han bodde ju dessutom sedan länge i London.

Att kalla Sven-Bertil Taube folkkär är ingen överdrift. En suverän skådespelare, underbar röst, stor scennärvaro. Vacker var han inte bara till det yttre, det adjektivet gäller också hans personlighet. Superlativerna kan staplas. I mitt hjärta, liksom i många andras, har han en plats för evigt!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Jag håller med om allt - vacker - duktig - trevlig - sångröst ... Jag har inga skivor och har inte sett honom i verkligheten, men älskat honom från det att jag såg honom första gång i tv när jag var ung.

    SvaraRadera
  2. En vacker stjärna har slocknat. Men hans minne lyser i all evighet. Vila i Frid 🕯

    SvaraRadera
  3. Vacker både utåt och inåt. En fin röst och härlig människa. Sven-Bertil glöms inte bort. Han har gjort avtryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer av- och intryck än de flesta!

      Radera
  4. såg nyss en fin dokumentär om Sven-Bertil i svt med maken

    SvaraRadera
  5. Pratade med bästisen Yvonne idag, och hon instämmer helt i ditt omdöme att han var vacker. Så troligt många kändisar du har träffat i ditt "tidigare liv", antingen via jobbet eller på "krogen". Jättefina minnen ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo han är ett "namn" i raden, det är sant - tveklöst en av de snyggare ...

      Radera
  6. Sven Bertil har jag alltid tyckt om och jag har sett honom "live" en hel del både på Grönan och i andra sammanhang. Har många av hans LP skivor som jag ofta spelar. Och Sven Bertil har satt sina avtryck som består

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inser att skivorna jag har spelas alltför sällan. Borde ändra på det.

      Radera
  7. Anonym3:24 em

    Även jag som kille allt hos honom. Han charm, hans tolkningar av olika vistelser för att inte tala om hans skådespelarkunskaper. Han blir saknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen, man eller kvinna, kan väl ha undgått att se hur bra han var!

      Radera