fredag, november 18, 2022

Vi handlar vidare

Exempel på en sorts shopping jag har svårt att motstå.
Fem fredagsfrågor från ElisaMatilda som vanligt, denna gång mot bakgrund av inflationen, som rimligen har en viss inverkan på våra shoppingvanor. Ändå förvånas jag varje gång jag är på stan hur fullt det är på alla restauranger, hur stora kassar med "tjusiga märken" folk bär på, hur höga summor jag ser dunkas in i kassaapparaterna (ibland ser man ju det!) ... Vi handlar vidare!

  1. Vad har det blivit för mycket av hemma? Prylar och kläder. Lätt hänt.
  2. Vad skulle du gott kunna göra av med? Prylar och kläder. Svårt att rensa.
  3. Vad har tillkommit i ditt hem som inte passar in? Här släpps ingen hmhm över bron!
  4. Vad har du lagt mest pengar på i år? Mat, i olika former, alltså även krogbesök. Det är gott att äta gott!
  5. Vad har mest ökat i pris som du vanligtvis köper? Falu rågrut, diesel och messmör!
Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. jag håller med dig om uteätandet. vi äter sällan ute men det hände förra veckan när vi testade en nyöppnad restaurang med ganska saftiga priser. så mycket folk. så många väldigt unga människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig billigt att äta ute - men tack och lov, ofta gott och trevligt!

      Radera
  2. Glömde helt bort alla restaurangbesök vi gör ! Visst kostar det en hel del, men gott är det att äta ute! Glömde visst bort dieseln också, men de tär maken som använder bilen till jobbet, och hua vad dyrt det har blivit!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att gå på krogen emellanåt hör till den där guldkanten man så gärna vill att livet ska ha. Desto tråkigare om man inte blir belåten, men för det mesta tycker jag att jag blir mätt, nöjd och glad! Om än lite fattigare ... fast inte på allvar ...

      Radera
  3. Restaurangbesök är viktigt att unna sig. I veckan var vi på ett nytt ställe Chapter House, specialitet 150 olika sorters öl och en speciell Gin-bar med nästan lika många sorters gin. Att salsicca och potatismos med grönsaker kan smaka så gott överraskade mig. Att ölen var god överraskade inte. Gin provade jag inte.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojojoj det var mycket öl ... jag är inte galen i pilsner men till den där korven passar det nog bra! Ska komma ihåg stället.

      Radera
  4. Jag har ju sett Lyxfällan ganska många gånger och förundrat mig över hur man kan leva utan tanke på att saker och ting och mat måste betalas. Så när jag alla människor med tjusiga papperskassar med silkepapper som sticker upp, undrar jag om de har betalat eller tagit det på ett SMS-lån.
    Ibland undrar jag om deltagarna är mutade att spela totalt korkade och inte ha råd med barnens aktiviteter medan de shoppar och spelar bort sin inkomst på sånt de inte behöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns mamman som tyckte det var jobbigt att tvätta så hon köpte nya kläder i stället, till hela familjen ... och körde med hämtmat eftersom det var så trist att stå vid spisen ... hennes ekonomi var inte direkt lysande ... Exemplen verkar vara outsinliga.

      Radera
  5. åter enkla luncher ute på stan nån gång i veckan. Haha, hittat kläder som är för stora i garderoben! Bra att svärdottern inte rensade bort allt 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härliga fynd! Och visst är det både gott och trevligt att äta ute ibland. Behöver verkligen inte vara lyxkäk.

      Radera
  6. Att äta gott är en bra utgift tycker jag 😉 Jag spenderar hellre bra pengar på gin mat och en upplevelse än på prylar eller annat. Minnen och smaker lever jag länge på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tänkt! Men jag lägger till blommor också!

      Radera
  7. Svaret på fyran är vi rörande överens. Det ska vara gött att leva som man säger;-)
    Så du har en diesel. Ja, diesel är ju ännu dyrare än bensin, så jag ska genast sluta klaga;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tröstar mig med att bilen trots allt är rätt snål, så man behöver inte tanka idligen - vi kör inte jättemycket heller.

      Radera
  8. Jag lägger också gärna pengar på god mat även om det inte blir så många krogbesök. Snart är jag tvungen att köpa kläder, har knappast köpt något nytt på "åratal".
    Blombuketten är verkligen vacker! Sådan skönhet känns det bra att lägga lite pengar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alldeles för lätt att hitta kläder som jag tycker att jag passar i. Och då blir det alltför ofta att jag går hem med ett plagg som jag naturligtvis i grund och botten inte behöver ... men jag tycker det är kul med kläder!

      Radera
  9. Messmör! Det var länge sedan...jag tycker kaffet dragit iväg i pris, undrar ofta hur folk har råd att gå o fika på stan. Men visst vill man unna sig gott att äta, här finns inga krogar i byn, men jag har ju hittat mitt favo-sushi-ställe i stan. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Messmör finns alltid i kylen här! Det började med att jag hade det hemma när Maken kom in i mitt liv. Sen dess äter han det i princip varje dag, och jag emellanåt! Kaffet får man i bästa fall ta på nåt extrapris.

      Radera
  10. Har kanske tur som har en bil som inte vill starta när det blir kallgrader! Det blir ju billigt! Då kan jag lägga dom pengarna på restaurangbesök i stället!

    SvaraRadera
  11. Anonym11:28 fm

    Spännande med för mycket kläder, själv känner jag inte alls egen just den saken :)

    SvaraRadera