onsdag, november 30, 2022

Årets bästa svenska bok?

Nu börjar de dyka upp, tillbakablickarna på det gångna året, eftersom bara veckor återstår innan vi skriver 2023. Enligt O slår in på det spåret när hon ställer Veckans kulturfrågaVilken är den bästa bok av en svenskspråkig författare du läst 2022?

Faktum är att jag inte har jättemånga alternativ, det inser jag när jag kollar min lista över titlar jag läst. Där finns betydligt fler utländska skribenter än inhemska. 

Så efter en kort betänketid inser jag att mitt (föga överraskande) val måste bli "Löpa varg" av Kerstin Ekman, en redan otroligt hyllad bok som visserligen är en roman men också en sorts debattinlägg om skog, miljö, viltvård och glesbygdspolitik. Dock menar jag att Ekman skrivit ännu bättre böcker tidigare. Men som sagt, på min boklista var konkurrensen behärskad.

Missa inte citatet i inlägget nedan om hur man väljer vilka verk som ska anses värdiga att få Sveriges finaste författarutmärkelse, Augustpriset. Ia Genberg vann i år i den skönlitterära klassen för "Detaljerna". Jag har inte läst en enda av de nominerade titlarna ... än, i alla fall.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. denna får jag ta och läsa, många har tyckt om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, superhyllad. Tar inte lång tid att läsa, det är ingen tjockis.

      Radera
  2. Löpa varg är så fin. på många sätt. Detaljerna är också mycket läsvärd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag vidhåller att Ekman skrivit ännu bättre. August-vinnaren ska jag kanske läsa. Kanske, alltså ...

      Radera
  3. Oj, svårt att välja. Löpa varg gillade jag men det är inte den bästa bok jag läst.
    Hos mig skulle valen stå mellan X och Kokain av Pascal Engman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj honom har jag väl inte läst ö h t? Lägger det namnet på minnet.

      Radera
  4. Löpa varg har fått väldigt goda vitsord på bokbloggarna. Jag får kanske ta mig i kragen och läsa den.

    SvaraRadera
  5. Tyckte mycket om Löpa varg! Ser fram emot att läsa Detaljerna, men när jag testade några sidor för ett tag sedan insåg jag att den kräver en piggare hjärna än min är den här tiden på året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Det där var lite illavarslande ...

      Radera