måndag, november 14, 2022

Dagens ord 126

HIMMELSJUICE

-En dryck och "råvara" som vi inte kan leva utan. Det är helt enkelt ett annat ord för vatten, ett jag inte tidigare stött på. Nu är det den unge tv-kocken och influencern i matsvängen Filip Poon som påpekar att han älskar himmelsjuice, alltså vatten, inte minst för att "det smakar så olika från stad till stad och från land till land" säger han, intervjuad i Svenska Dagbladet. Han har onekligen lite originella tips. Tillfrågad om en bra kombination av dryck och mat svarar han "kaffe och kexchoklad" och på frågan om hel- eller halvfabrikat han alltid har till hands är svaret snabbnudlar!

6 kommentarer:

  1. Filip Poon har rätt, jag har inte köpt flaskvatten... på åratal, dricker kranvatten även utomlands på resor 🇬🇧
    (utom då på landsbygden i Ryssland där vi borstade tänder i mineralvatten)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja utan vatten kan vi inte existera!

      Radera
  2. Förr tyckte jag inte om vatten.. behövde alltid dricka bubbelvatten. Men numera dricker jag mycket vatten, och älskar det. Smaksätter ibland också med citron, apelsin, mynta eller äppelcidervinäger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en sodastreamer som jag använder flitigt, men dricker förstås även utan bubblor. Oslagbar dryck!

      Radera
  3. Jag gillar Filip Poon och testar gärna hans recept.Instämmer i detta med vatten. I Spanien köpte vi flaskvatten men utan bubblor. Mest därför att det är lite udda smak på kranvattnet. Men ogillar bubblor i vatten som sedan bubblar i magen.
    Även snabbnudlar passerar bra som snabbmat.Är nog påverkad av våra år i Kina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märker aldrig av bubblorna när jag väl har svalt dem ... Tror jag ska testa snabbnudlar igen. Det är nog 20 år sen sist, ungarna gillade dem som nån sorts mellanmål.

      Radera