lördag, mars 24, 2018

Blommor i burk

Hyacinten är en av julens blommor.
Men den lilla släktingen pärlhyacint hör våren till! Blåa, ibland vita, små blomställningar som snabbt strävar uppåt, mot ljuset, mot solen. Jag köper dem gärna.

Fast det uppstår alltid ett problem efter ett par dagar: då har de blivit så långa att stjälkarna viker sig, trots att blomman är liten och rimligen lätt. Man kan naturligtvis skilja dem från lökarna och förvandla dem till snittblommor, men det är inte riktigt samma vårkänsla över det, eller hur?

Nu har jag en lösning på problemet. Ja, ni ser själva!
En konservburk i glas av största modell funkar ju perfekt: man ser det intrikata rotsystemet som slurpar i sig varje vattendroppe som bjuds. Lökarna ligger där och ser runda, mätta och belåtna ut. Och stjälkarna får det stöd de så väl behöver. Kan användas även för de små påskliljorna vi också bär hem i krukor så här års.

Allt som är funktionellt och snyggt behöver inte komma från en exklusiv designfirma. Lösningen på ett litet praktiskt blomproblem kan finnas i närmsta skafferi eller möjligen på hyllan för konserver i matbutiken!
Blommor i burk kan bli en ny trend, eller vad tror ni?

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. (svärdottern får ge till mig sen, lökarna får nytt liv i min trädgård)

    SvaraRadera
  2. Jag sparar också lökarna!

    SvaraRadera