fredag, mars 23, 2018

Triss igen men nu i damer

Jag skrev om en triss i herrar nyligen. Vill nu för balansens och jämställdhetens skull presentera en triss i damer.

Dessa tre, i mina ögon fantastiska, kvinnoporträtt finns just nu att beskåda (klicka på bilden för ökad storlek) på Rackstadmuseet i Arvika, som har en specialutställning med målningar av Thore Andersson. Utställningen heter "Färg & Geometri" och varför förstår man snabbt.

Mitt första minne av hans måleri är gammalt, det kom till i samband med mordet på president Kennedy. Då målade Thore Andersson en bild av hans änka Jackie, en sörjande kvinna i väldigt mörka färger. Just den tavlan finns inte med, men jag har minnet av den inpräntat på näthinnan. Kvinnor verkar ha intresserat honom mest, åtminstone som motiv (!), och han skildrar kvinnokroppen skickligt.

Ett par veckor till hänger de här tavlorna (och väldigt många fler förstås). Om du är i närheten så är det väl värt ett besök!
Fetaste kreditkortet kan du lämna hemma, för verken är i privat ägo. Affischen, däremot, går att köpa för en femtilapp. Det gjorde jag.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer: