onsdag, mars 21, 2018

Triss i gubbar – var och en ett ess

Ingvar Kamprad.
Erling Persson.
Jan Carlsson.
Tre svenska gubbar som tagit plats i historien och som påverkat sin samtid mer än de flesta.
Vad skulle jag ha varit utan dem? En helt annan människa, tror jag. Och jag misstänker att det kan gälla även dig som läser det här. 

Det handlar om utveckling, och använder vi ordet evolution så blir det ännu tydligare med ett litet ”r”: revolution. För de nyss nämnda herrarna hjälpte oss att göra revolution, om än inte politiskt utan i privatlivet.

Kamprad såg till att jag kunde byta spånplatta uppgillrad på läskbackar till en säng. Den bruna manchestersoffan, med ett rött rullbord som hette Pop 64, höll i evigheter, håller kanske än fast inte hos mig. Fanns i Ikea-katalogen för drygt femtio år sedan … idag publiceras den där trycksaken på en lång rad språk och varuhusen är spridda över nästan hela världen.

Persson är mannen i vars huvud idén till det som skulle bli den internationella modegiganten H&M föddes. Plötsligt fanns roliga, modiga kläder att köpa ...

Läs hela min text om de tre gubbarna som var verkliga ess i var sin bransch. Du hittar den här, på sajten News55, som först och främst vill hitta till en lite äldre läsekrets. 
Roligt om du kommenterar, här eller där, och jättekul om du delar vidare för fler att läsa!

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. gamla ikea-kataloger är hårdvaluta... tänk nästan platsbyggda bokhyllor till rimligt pris!

    SvaraRadera
  2. ... fast en katalog gör ju ingen hylla ... säger jag som just packat upp ett 20-tal bitar som ska bli just det: en hylla! Men faktum är att jag har ett gäng sparade Ikea-kataloger, fast dem tror jag väl ingen är intresserad av på riktigt?

    SvaraRadera
  3. säg inte det:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2014/04/mest-last-efter-bibeln.html

    inte kollat så noga men såg att nu kan du köpa en ikeakatalog från 1962 för 295 kr på tradera

    SvaraRadera