tisdag, mars 06, 2018

Vinterläsning

Från Johannas deckarhörna kommer som vanligt uppgiften att göra en topplista på boktema. Nu så här:
Vilka är de fem bästa böckerna du har läst under december-februari?
Jag rangordnar inte de här inbördes.

Lönnaeus, Olle: "Mike Larssons rymliga hjärta" 
Ovanlig feelgood-historia som piggade upp, om vänskap och hur svårt det faktiskt kan vara att vara pappa/förälder.

Park, Yeonmi: "För att kunna leva"
Ögonöppnare om det stängda landet Nordkorea.

Laestadius Larsson, Anna: "Barnbruden"
En historielektion i lättsmält form. Kommer nog att läsa fortsättningen också, det finns fyra böcker.

Giolito Persson, Malin: "Bara ett barn" 
Giolito P har hittills inte gjort mig besviken. Berättelsen om Alex Andersson griper tag.

Sarenbrant, Sofie: "Andra andningen"
Deckare. Författaren klämmer in hela storyn under ett Stockholm Maraton. Fiffigt!

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Tack för tipsen. Har inte läst någon av dina.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av böckerna på din lista. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Åh, jag som hade så svårt för Andra andningen :) Det är kul när det är så olika.

    SvaraRadera
  4. Jag påstår inte att någon av titlarna på min lista är stor litteratur, mer underhållning - och som det funkar Sarenbrant också på mig, Monika men som du säger: alla kan ju inte tycka lika, hur kul vore det?

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst någon av dem, men jag tyckte otroligt mycket om Malin Persson Giolitos bok Störst av allt, och är nyfiken på vad hon mer har skrivit. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Jag tror du menar Barnbruden av Laestadius Larsson, Anna, den serien är super. Här var det kända böcker några lästa och några jag vill läsa.

    SvaraRadera
  7. Antar att det är Barnbruden du menar. I så fall är det en jättetrevlig bok. Andra andningen är också jättebra.

    SvaraRadera
  8. Inte läst någon på din lista, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Inte läst någon av dem, tack för tips! :)

    SvaraRadera
  10. Bara ett barn tyckte jag var bra.

    SvaraRadera
  11. Andra andningen gillade jag :)

    SvaraRadera
  12. HAHA har jag skrivit BOND bruden - klart det ska stå barnbruden!!! Och jag som inte ens är förtjust i Bond-filmer!!!! Korrigerar, tack för att ni har skarpa ögon!

    SvaraRadera
  13. gillade mycket Giolitos Ströst av allt. har inte läst någon på din lista

    SvaraRadera
  14. Barnbruden läste och gillade jag också ganska nyligen men tog inte med den på min lista!

    SvaraRadera