onsdag, mars 14, 2018

Böcker från "mitt" landskap

Berätta om tre författare eller böcker från ett valfritt landskap!
Ja ibland behöver man inte tänka länge (även om det finns 25 "kandidater" att välja bland) när man plockat upp en "arbetsuppgift" hos en medbloggare, som nu hos Lyrans Noblesser.

Vilket annat landskap skulle jag kunna tänka mig än Värmland? Där föddes jag, där växte jag upp och dit återvänder jag regelbundet, eftersom rötterna naturligtvis finns kvar i det jag kallar Barndomslandet!

Selma Lagerlöf kommer naturligtvis först. Stor produktion, första kvinnan som fick Nobelpriset (1909), suverän historieberättare. Och missa för all del inte hennes memoarer, i tre delar, nyligen publicerade på nytt med förföriska omslag!

Gustaf Fröding är lika självklar. En av mycket få poeter som jag uppskattar. Kan fortfarande ett antal av hans dikter utantill, kommer nog aldrig att glömma dem. Dessutom är hans livshistoria en äkta hjärteknipare  "Jag köpte min kärlek för pengar, för mig fanns ej annan att få ..." (ur En kärleksvisa)  som både gestaltats på teaterscen och i andras text. 

Sedan finns det ett gäng som kämpar om tredje och sista platsen här. Göran Tunström får nog ändå bli mitt val, och det beror mest på "Juloratoriet". Men man ska inte glömma att det finns ett gäng ännu högst levande och skickliga skribenter från mitt Barndomsland dessutom!

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Lagerlöf har jag läst alldeles för lite av, men det ska rådas bot på inom kort.

    SvaraRadera
  2. Ja gör det, tror inte du blir besviken! Memoarerna är SÅ bra!

    SvaraRadera
  3. misstänkte att du skulle nämnda Värmland

    SvaraRadera
  4. (har en bok som handlar on Frödings kvinna)

    SvaraRadera
  5. Ja, vi var verkligen överens! 😁

    SvaraRadera
  6. Hannele - inser att jag inte lyckades överraska ett enda dugg ...
    Robert - det är ju inte så långt mellan Vålberg och Värmskog!

    SvaraRadera
  7. Om jag skulle välja någon från mitt landskap Östergötland skulle det väl vara Moa och Harry Martinsson och Verner von Heidenstam. Den sistnämnde har jag inte läst särskilt mycket av men vet ju att han skrivit Sverige, Sverige och "jag längtar stenarna". Men just nu är det andra böcker som är aktuella. Fick tips om Dennis Lehane så det ska bli kul.
    Ingrid

    SvaraRadera
  8. tre självklara värmländska författare. i somras var jag i Värmland och tänkte hela tiden på Selma Lagerlöf när vi åkte genom skogarna

    SvaraRadera
  9. Ingrid - Lehane är verkligen långt från Östergötland!
    Mrs Calloway - undrar om, och hoppas att, du kom iväg till Mårbacka?! Har man tur med en bra guide är det en mycket fin upplevelse att gå runt inne hos Selma.

    SvaraRadera