torsdag, mars 01, 2018

Bok som film

När helgen kryper på oss skickar Mia i bokhörnan troget fram en helgfråga. Denna gång så här:
Vilken bok som blir film 2018 ser du framemot? (annars kan du tipsa om en bok som blivit en bra film)

Tittade lite på väntade filmer men reagerade inte särskilt förväntansfullt på någon av dem. Sanningen är att jag är lite skraj för att se filmer som bygger på böcker jag tyckt om att läsa, och ännu mer sällan väljer jag nog att läsa en bok efter att jag sett filmen.

Ändå såg jag "Flyga drake" trots att jag redan läst Khaled Hosseinis bok och tyckte att det funkade, att mycket av det viktiga kommit med i filmversionen, som med tanke på formatet naturligtvis alltid måste bli en berättelse med färre detaljer.

"En man som heter Ove" av Fredrik Backman tyckte jag också om både på papper och på bioduken. Att "Vi på Saltkråkan" var film innan Astrid Lindgren gjorde om filmmanuset till bok glöms ofta bort, men båda versionerna var ju jättebra!

Selma Lagerlöfs "Kejsarn av Portugallien" är en av mina absoluta favoritromaner och i tv-versionen (från 1992) med Ingvar Hirdwall i huvudrollen är historien filmatiserad precis så bra som den förtjänar. 

"Tisdagarna med Morrie" skrevs av Mitch Albom och filmades med en dödssjuk Jack Lemmon i huvudrollen. Historien är självbiografisk och skildrar relationen mellan en ALS-drabbad lärare och hans gamle elev.   

Nu känns det som om jag bara slår in öppna dörrar, för "alla" har ju både läst och sett mina exempel. Eller hur? Trevlig helg!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. inte alltid jag läser boken om jag sett filmen.

    SvaraRadera
  2. Flyga drake har jag bara sett, men jag funderar på att kanske läsa den någon gång.

    SvaraRadera
  3. Jag ser väldigt lite film och har jag sett filmen läser jag sällan boken efteråt.

    SvaraRadera
  4. Nej jag har inte sett alla dina förslag. Flyga drake har jag inte ens läst än, så jag blrjar nog där.

    SvaraRadera
  5. "Flyga drake" - ska man välja version väljer man boken, menar jag. Utan att darra på manschetten.

    SvaraRadera
  6. Tisdagarna med Morrie har jag tänkt läsa ett bra tag men än har det inte blivit av.
    Oftast är boken bra mycket bättre än filmen. Tur jag så sällan ser på film då ;)

    SvaraRadera
  7. Jag hade ingen aning om att Tisdagarna med Morrie finns som film. Den måste jag se!

    SvaraRadera
  8. Den är stark som film också.

    SvaraRadera
  9. Tisdagarna med Morrie har jag varken läst eller sett, även om titeln är bekant

    SvaraRadera
  10. Har inte sett En man som heter Ove som film än. Men den står i filmhyllan och väntar. Vi på Saltkråkan är suveränt bra både i bokform och som film/serie.

    SvaraRadera
  11. "Morrie" är både läs- och sevärd. Gäller Ove också. Och Saltkråkan, oförglömlig!

    SvaraRadera
  12. Flyga drake var bra, både som bok och film, helt riktigt. :)

    SvaraRadera
  13. Tisdagarna med Morrie är en jättebra bok, känns som att jag kan ha sett filmen men är lite osäker...

    SvaraRadera
  14. Åsa, vi är helt överens!
    Bokdamen - hos dig blir jag inte insläppt?!?

    SvaraRadera