måndag, mars 26, 2018

Med deckare/påskekrim som tema

Påsken har blivit en helg för deckarläsning. Inspirationen kommer från Norge, så vitt jag förstår. Där är "påskekrim" ett begrepp sedan väldigt länge, och det har Lyran tagit fasta på när det är dags för en tematrio i påskveckan. Här är uppgiften: 
Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera bok, författare eller romanfigur.

Egentligen läser jag färre kriminalromaner nu för tiden, men ibland blir det naturligtvis läge för något av det lagom rysliga slaget. Alltför grymt och blodigt våld väljer jag bort. Exempelvis gjorde jag slut med Henning Mankell efter "Den femte kvinnan". Usch!
Mord är naturligtvis aldrig trevligt, men det kan ändå vara väldigt underhållande som läsning.

"Kvinnan på tåget" (The Girl on the Train) av Paula Hawkins bjöd på en provkarta av mänskliga knepigheter: arbetslöshet, sprit, lögner, olycklig kärlek och våldsamheter. Och allt ledde fram till en åtminstone för mig oväntad upplösning ... 

Danske Jussi Adler-Olsen är en författare som skapat ett gäng poliser som till och med får en att fnissa medan man läser om deras spaningsarbete. Enda deckarförfattaren som valt att ge kameler en återkommande roll, tror jag. Hans historier känns väldigt aktuella och verklighetsnära, som "Marco-effekten" exempelvis.

Sedan tycker jag att Åsa Larsson är väldigt läsvärd när hon tar oss med till Norrlands inland, i snö, kyla och isiga relationer. Så vitt jag minns har jag läst alla hennes fem romaner och dessutom lyssnat en bit på PAX, den ungdomsserie hon skrivit tillsammans med Ingela Korsell, i inläsning av duktige Morgan Alling.

Återstår att se om jag hittar någon deckare som fångar mig och hettar upp påskstämningen. Här finns ett gäng olästa på lut!

Ooops nu körde det ihop sig. Johanna i deckarhörnan har i princip samma ämne för Veckans topplista som Mia för Tematrion. 
Då får detta bli en dubbelträff. Fast jag får lägga till två, förstås. Det blir mer svenskt!

"I stället för dig" av Sofie Sarenbrant var inte som alla andra kriminalromaner. Kanske är det inte riktigt rätt att kalla den för deckare, men jag gillade den.

"Skuggorna" av Katarina Wennstam, en historia som fick extra tyngd när #metoo drabbade oss med full styrka. Om de misshandlade kvinnorna som beslutar sig för att ta revansch. 

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Åsa Larsson tycker jag mycket om, Adler-Olsen har jag ännu inte läst något av men känner att jag nog måste göra det snart.

    SvaraRadera
  2. Åsa Larsson är bra, kul att alla inte kommer från Stockholm.

    SvaraRadera
  3. Kvinnan på tåget har jag lånat på biblioteket och tänker äntligen läsa den i påsk. Jussi Adler Olsen går jag och funderar på. Borde nog läsa något av honom. Har mest läst deckare i perioder genom livet.

    SvaraRadera
  4. Jag kom över en bok av Lars Pettersson som jag aldrig hört talas om. Mörkertid heter den, och föll mig i smaken. Krim i nordligaste Sverige, eller snarare i Sameland.

    SvaraRadera
  5. En deckare med kameler? Nu blev jag nästan, jag inbitna icke-deckar-läsare, sugen!

    SvaraRadera
  6. Tre bra tips. Kvinnan på tåget gillade jag, annorlunda upplägg. Och Adler-Olsen och Larsson är bra!

    SvaraRadera
  7. Åsa Larsson är fantastisk, hennes böcker om Rebecka Martinsson får mig att känna det som att jag verkligen är där uppe i norr. Trots att jag aldrig har varit norr om Sälen.

    SvaraRadera
  8. läser också färre deckare nuförtiden. Åsa Larsson tycker jag om och Kvinnan på tåget var bra.

    SvaraRadera