söndag, mars 25, 2018

Dammigt på hög höjd?

Den gamla dammsugaren ville inte fortsätta vårt samarbete. Efter några sekunder skrek den ilsket, strax därpå stängde den helt sonika av sig själv.
Reparera? Tja, inte jag i varje fall. Och när maskiner har några år på nacken är de i regel för gamla för lagning när de väljer att gå i pension på egen hand. Det blev nödvändigt att göra en investering.

Snabb utflykt ger resultat: vi återvänder hem med en pampig kartong. Själva dammsugaren är mindre än den gamla, i snygg grön färg, testresultaten ser lovande ut (antar jag). Extrapris dessutom. Bara att sätta ihop delarna, för när jag nu har en dammsugare blir jag rimligen tvungen att använda den också, behovet är rätt stort om sanningen ska fram.

Jag stärker mig med en fika innan jag ger mig i kast med kartongens innehåll. Finner en bruksanvisning. Börjar läsa. Och inser att jag gjort ett riktigt felköp. Ja, ni ser själv på bilden! Ska jag behålla den här dammsugaren får jag rikta in mig på att städa i något av baslägren på Mount Everest. Inte ens på Kebnekajse (2016 m ö h) funkar den, det kräver två Kebnekajse på varandra!

Inte undra på att elkedjan hade sänkt priset. Man får anta att rätt få städsugna svenska kunder behöver hålla rent på så hög höjd. Samt att de som eventuellt är klätterbenägna inte så gärna utökar packningen med en dammsugare.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. haha, ska tipsa bergsklättrande sonen :)

    SvaraRadera
  2. Verkar bara lite knöligt att släpa dammsugaren upp i bergen ...

    SvaraRadera
  3. Anonym8:53 em

    Fast det är viktigt med ordning och reda på hög höjd.

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Nu vet jag varför jag aldrig läser bruksanvisningar. Blir så stirrig och osäker då;-)

    PS. Bra med grön färg. Hoppas det är limegrönt du menar;-) DS.

    SvaraRadera
  5. Ordning och reda rankas visst alltid rätt högt tror jag ...
    Tyvärr, BP, inte limegrön. Men en mörk snygg kulör! Och bäst av allt: den verkar funka!

    SvaraRadera