tisdag, mars 20, 2018

Klassiker i topp

Veckans topplista handlar idag om de där riktiga pärlorna som blivit klassiker i den svenska litteraturen.
Så skriver Johanna i deckarhörnan och delar därmed ut ett riktigt svårt uppdrag till oss andra som gärna bloggar om böcker. Men man får inte låta sig bli avskräckt så lätt, eller hur? Jag klipper till med fem storslagna läsupplevelser!

1. Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf. Bättre blir det liksom inte.

2. Sagan om det röda äpplet av Jan Lööf. Vem sa att klassiker bara finns bland vuxenböcker? Och att författaren bör vara död?

3. Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Kärleksroman i särklass.

4. Hemsöborna av August Strindberg. I dag läser vi väl den med bilderna av Allan Edwall och Sif Ruud på näthinnan, efter den klassiska tv-versionen av dramat i Stockholms skärgård.

5. Utvandrarserien av Vilhelm Moberg. Så självklart att jag var på vippen att glömma de där fantastiska böckerna!

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Kejsaren av Portugallien och Utvandrarserien finns på min lista också. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
  2. Utvandrarsviten var den allra första jag tänkte på. Var helt trollbunden av de böckerna.

    SvaraRadera
  3. Utvandrarna har jag också på min lista, de andra inte fast jag har läst dem. Kul att du tog med en Jan Lööfbok.

    SvaraRadera
  4. Hemsöborna tror jag att jag läste som ung. Men såg i alla fall tv-serien för länge sedan. Jag fick tag i fina exemplar av böckerna som jag har här hemma så jag har tänkt läsa dem. Moberg är en av mina favoritförfattare.

    SvaraRadera
  5. Nej, de är inte bara vuxenböcker de där klassikerna. Jag älskar barnklassikerna bättre.

    SvaraRadera
  6. Kul att du har med Jan Lööf - definitivt en svensk klassiker.

    SvaraRadera
  7. har läst dina fem. men jag har andra titlar på min lista

    SvaraRadera
  8. fina svenska titlar, läst och sett filmatiseringar.

    SvaraRadera
  9. Jag kommer knappt ihåg tv-serien av Hemsöborna, men var det inte lite uppståndelse kring den.

    SvaraRadera
  10. Anonym6:43 em

    Den allvarsamma leken är en av mina absoluta favoritböcker.

    SvaraRadera
  11. Jag försökte se om Hemsöborna på SVT PLay men fick faktiskt ge upp. Den var otroooooligt långsam ... vi har ett annat berättartempo nu för tiden. Bra eller dåligt? vet inte men man vänjer sig ju ... Ruud och Edwall var fortfarande otroligt bra dock.

    SvaraRadera
  12. Läst samtliga utom Sagan om det röda äpplet. Nåja, första och andra delen i Utvandrarsviten är lästa, fastnade i Nybyggarna... men nån gång ska man väl komma loss och vidare med den serien oxå. ;)

    SvaraRadera
  13. Utvandrarserien är en favorit, tänkt att jag ska läsa om den någon gång.

    SvaraRadera
  14. Sagan om det röda äpplet är rätt fascinerande!

    SvaraRadera
  15. Det fina med Lööfs äppelsaga är att den kan man ha nöje av från två års ålder upp till hundra! Finns massor med detaljer att upptäcka i bilderna!

    SvaraRadera