onsdag, mars 28, 2018

Kulturkoll på påsken hos Kulturkollo

Hos bloggen Kulturkollo finns utmaningar att hoppa på om man känner för det. Och det gjorde jag i dag. Så här skriver Ulrica:
Den här veckan är vi nyfikna på era påsktraditioner och veckans utmaning är en liten mini-enkät.
långfredagslugn eller påskaftonsfest
dragé-ägg eller mandelägg
påskhare eller påskkärring
picka ägg eller rulla ägg
påskmust eller påsköl
Kopiera listan och markera det alternativ som stämmer bäst in på ditt firande. Utveckla gärna i en kommentar!
Den lugna långfredagen minns man från barndomen, men den är inte riktigt vid liv utan kan i stället vara riktigt livad. Vilket inte hindrar lite fest på själva påskafton också. 
I godisskålen gärna dragerade ägg. Och påskkäring ska det vara, hararna får stanna i Tyskland där de en gång föddes. Vad beträffar äggen så var det kul när barnen var små, för då målade vi dem. Vad gör man om man rullar dem? Att picka dem kan ju vara praktiskt innan de får dyka ner i grytan.

När det gäller dryckerna är valet enkelt: must. Till jul och till påsk tar vi fram denna högtidsdryck, med allt socker, alla kalorier, all smak av tradition och helgstämning!

Så kommer ett litet tillägg också: 
Avsluta sedan med att berätta vad du läser i påskhelgen och/eller tipsa om en riktigt bra påskbok.
Visst! Har just börjat med Karin Alfredssons "Skrik tyst så inte grannarna hör". Egentligen inväntade jag pocketupplagan, men så fanns den på rean billigare än i pocket ... faktum är att jag blir lite upprörd över hur kort tid böcker tillåts existera i originalupplaga innan de reas bort eller trycks i billighetsupplagor. Just den här romanen kom ut i augusti och pocketen ska finnas först i maj månad. Reades ändå. Jag förstår inte!
Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Jag håller med det går lite för fort, vissa böcker i en serie går inte att få tag i inbundna längre.

    SvaraRadera
  2. Okej! Gör listan imorgon i ett inlägg, då har jag nå't att blogga om;-)

    Åsså har jag ett hett tips till dig också. Tror du nappar.Det gjorde jag!

    https://justnujusthar.com/2018/03/27/paskquiz-kan-du-gissa-vilken-bok-det-ar/

    SvaraRadera
  3. Marie - det är faktiskt lite konstigt, undrar egentligen vad det är som styr, som kortat ner livstiden i bokhandeln?
    BP - men jag gjorde ju listan ju!!!! eller är det nåt jag inte fattar? Om justnujusthär - spontankunde två direkt, får titta lite närmare på saken i morgon!

    SvaraRadera
  4. påskharen gömmer äggen i trädgården

    SvaraRadera
  5. (fått beställning av två nyttiga ägg)

    SvaraRadera
  6. Svar: Kolla min blogg så fattar du - hoppas jag. Å självklart har jag länkat till dig!

    SvaraRadera
  7. BP - man får tacka! (jag har avstått Lagercrantz, dumt om man ska tro dig va?)

    SvaraRadera
  8. Tack för dina svar. Ja, visst är det anmärkningsvärt hur kort livscykeln är på en bok i handeln.

    SvaraRadera