söndag, augusti 04, 2024

Skyltat!

Är det någon uppenbar risk för att mjölken ska bli bortglömd? Inser att dagens barn oftare dricker vatten än mjölk och att det inte alltid beror på att pengarna till skolluncherna krymper. Men när jag var liten var mjölken ett självklart måste, varje dag och till varje måltid (som jag minns det). 

Fast den som handlar sina dagligvaror vid Hornstull i Stockholm blir i alla fall ordentligt påmind om att köpa mjölk, till alla mjölkbönders glädje får man anta, via en skylt i storformat och med lysande lampor dessutom!

Därmed kan vi slå fast att ännu en Skyltsöndag har randats. BP är projektets fostermor, vanliga skyltbloggare är Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisa LillaSyster, Paula, PettasSusjosStefan,Tony, Åke.

Här en begivenhet jag missade. Men katten verkar ha varit där.

Vi språkpoliser utsätts för diverse prövningar ... 

Den här skylten är med enbart för att den är så estetiskt tilltalande, i mitt tycke alltså.
Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. jag skulle dö utan slut 4% lantmjölk i mitt English Breakfastte.
    Trist att vara språkpolis, jag föredrar brittisk och finsk ordföljd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dö skulle du nog inte men jag hoppas ingen tar ifrån dig din mjölk ändå.

      Radera
  2. Snyggt skyltat av butiken om mjölken men föredrar vatten.
    Gott snacks festival lät ju gott. :-)
    Texten på matvagnen får mig att tänka på en textrad i någon rapplåt.
    Sista skylten är snygg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skylten har fått en hel vägg i t-banenedgången!
      Ja visst är den snygg, REMEMBER-loggan?!

      Radera
  3. LillaSyster1:20 em

    Sista skylten var ju läcker.
    Stackars katt.... ingen päls.
    Ha en bra söndag och ja, jag ska äta nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände nog faktiskt att jag och den där kissen inte har särskilt mycket gemensamt ...

      Radera
  4. Trevliga skyltar du bjuder på.

    SvaraRadera
  5. Själv dricker jag mjölk ganska ofta, det finns vissa maträtter, mest husmanskost faktiskt, som kräver det, t.ex. köttfärssås å spagetti, isterband å potatis, ärtsoppa.......
    Sen älskar jag nästsista skylten, kanske för att jag själv gillar att leka med orden å språket samt att jag jobbat mycket med invandrare å varit utsatt för deras språkliga roligheter.....
    Ha en skön söndag å tack för underhållningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Husmanskost och mjölk - absolut. Pannkakor, köttbullar! Men oftast dricker jag vatten numera och är nöjd med det.
      Näst sista skylten - man kan i a f säga att budskapet går fram tydligt.

      Radera
  6. Jamen visst hörde mjölk till såväl middags- som lunchmaten. Och det gjorde den till och med 1980-talet på restauranger också. Mjölk och lingondryck om jag minns rätt. Gillar den ovanliga reklamskylten skarpt:-)
    Festivalen verkar ha nåt att göra med en podd.
    Den slogan som sitter på kiosken påminner en aning om Comviq-reklamen - hahaha.
    Remember-studion har verkligen valt en smakfull och stilren logotype. Äden den får mig osökt att tänka på nåt helt annat, nämligen reklamslogan "Remember, it's a credit card".
    En toppen Skyltsöndag! Tack för den och alla länkar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjölkskylten är riktigt stor dessutom! Satt som en smäck för en skyltsamlare ...

      Radera
  7. Vilka fina skyltar! Men den där skylten : Om en ska äta, alla ska äta? Hm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den där matvagnen den har ett budskap som skulle kunna omformuleras ... men man hajar ju vad som menas, det är kanske allra viktigast ...

      Radera
  8. Bra skyltat 👍
    Gillar mjölkskylten 🤩
    Själv skulle jag klara mig utan mjölk alla dar i veckan.
    Kommer inte ihåg när jag drack mjölk sist… möjligen som varm choklad ute vid elden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper sällan mjölk men yoghurt och ost blir det en hel del av. Men om jag nån gång dricker (kall) mjölk kan jag tycka att det är riktigt gott.

      Radera
  9. Trevligt skyltat! Och att. påminna om. mjölk kan ju vara en god idé. Minns också förr att mjölken ansågs viktig för att få i sig det en skulle. Den "speciella" skylten på matvagnen har jag också sett . Även jag funderade.
    Sista skylten tyckte jag också var estetiskt tilltalande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjölkskylten tycker jag är överraskande, man ser inte vem som ligger bakom! Arla? Ica? Finns vid t-banan Hornstull.

      Radera
  10. Tydligen finns inte korrekturläsning längre vad gäller skyltar. Märkligt i och för sig men tyvärr blir det allt vanligare . Mjölkskylten är verkligen tydlig. Jag själv dricker inte mjölk men lite mjölk finns det i kylen för gäster som vill ha mjölk i kaffet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ibland funderat om jag skulle erbjuda mig att läsa korrektur alldeles gratis för att slippa en massa hysteriskt felskrivna skyltar. Men misstänker att det väldigt sällan skulle bli uppskattat, så jag har låtit bli ...

      Radera
  11. Skyltar är alltid roligt! Nej mjölk är inte lika vanligt längre, mina barnbarn dricker alltid vatten. Själv slutade jag dricka mjölk när jag var 4-5 år och jag har överlevt. Sista skylten är väldigt estetisk och snygg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att den en gång så livsviktiga mjölken tappat så mycket marknadskraft! Men vi ersätter den antagligen med andra "moderna" källor med kalcium och protein.

      Radera
  12. Oj ja, kunde inte någon diskret påpekat för grillkioskägare om hur meningen ska lyda! Tanken var ju så god, o så blir det tokigt. Nakenkatten diggar jag, men inte mjölk. Visst drack jag som barn, numera smakar bara syrade mjölkprodukter som yoghurt och creme fraiche mina smaklökar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja, alla dessa tokiga skyltar - ingen gör något åt dem! Mjölken verkar ha gått samma öde till mötes i många kök, i mitt också.

      Radera