tisdag, augusti 06, 2024

Tjugo frågor om sommar

Bloggarkompisen Enligt O publicerade för några dagar sen 20 frågor om sommaren.  Genom dem berättar hon lite om sin sommar och sin sommarläsning. Ja, varför inte? Jag kopierar och hänger på. Det har även Paula, Anna i Portugal, BP och Hanna gjort!

–  Sol eller skugga? Sol.

Tegelsten eller tunnis? Bangar numera ofta för böcker som är på mer än 300 sidor, men ibland funkar det ändå.

Sjö eller hav? Gillar allt vatten men inte med för stora vågor och definitivt inte med maneter.

Badare eller badkruka? Badare. Så härligt det är!

Strut eller bägare? Strut.

Film eller tv-serie? Tv-serie blir det oftare än bio, men det är lite synd faktiskt.

Pocket eller e-bok? Pocket. Men lyssnar ibland och laddar ner ibland.

En i taget eller slalomläsning? En i taget gällde förr, nu kan jag hoppa lite. Dessutom alltid en hörbok i bilen.

Hemma eller borta? Både och.  

Feelgood eller deckare? Ingen genre är mig främmande. Jo förresten, fantasy/science fiction.

Läslistor eller fri läsning? Fritt val, lyder impulser!

Stad eller strand? Både-och.

Planera eller vara spontan? Vara spontan. 

Bokmärke eller hundöra? Bokmärke, självklart. Hundöron är ett våldsbrott mot en bok.

Läsa ut eller ge upp? Förr i världen läste jag alltid ut oavsett vad jag tyckte om boken, men nu har jag insett att livet är inte evigt, så nu ger jag upp efter kanske 50 sidor eller så. Händer faktiskt förvånansvärt ofta!

Sommar i P1 eller Allsång på Skansen? Enstaka men mycket få Sommar-program. I år hittills inget, annat än små snuttat som jag hört när jag suttit i bilen. 

Läsarfavorit eller kritikerfavorit? Man kan inte lita på kritiker, men man kan heller inte lita på läsare om man inte känner varandra väl. Min man vet rätt bra vad jag gillar och vice versa.

Fågelkvitter eller stadsljud? Koltrast. Han sjunger i staden!

Aktiv eller slö semester? Ganska slö men kul om nånting händer!

Snabbläsare eller långsamläsare? Väldigt olika, långsammare nu än förr. Men om boken "biter" brukar det gå rätt fort!

Skulle förstås kunna lägga till något om mitt tämligen intensiva tv-tittande under OS i Paris ... det finns så mycket rolig sport, och Sverige har mängder med duktiga idrottsmänniskor! Idag tisdag handboll, bordtennis, beachvolley och lite friidrott. Ja, man kan bli riktigt svettig faktiskt! Och än är det inte slut!

Stockrosens tid är nu! Och humlorna gläds.
Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Hahaha! Kul att du också hängde på här. Och inte helt otippat har vi mycket gemensamt. Om inte annat än att vi suttit framför OS på tv:n idag också. Eller jag kollade inte under dagen (lika bra det) men såg Sverige slå ut Tyskland i bordtennis. Bra där.
    Det enda vi är helt olika är att du föredrar strut och jag bägare när vi väl äter glass:-)

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa dina svar! Ja det blir mycket sport nu, det är så kul! Lagmatchen igår var så spännande. Jag har börjat kolla in kanot också, kul att se något nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara en sån sak som att man plötsligt kan reglerna (någorlunda)i beachvolley!!!

      Radera
  3. vi har inte rätt kanal för OS, fått nöja oss med sammanfattningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är väldigt glad åt att vi har HBO/Max. Känns som att vi får valuta för pengarna just nu!

      Radera
  4. Det är bra med tillförlitliga boktipsare som vet vad man gillar. Jag har några jag följer som brukar dela min boksmak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag lutar mig speciellt åt nån bokbloggare men en sak är klar: jag får inte sällan tips om bra läsning via bloggar. Gott så!

      Radera