lördag, augusti 31, 2024

Det kan bli en fin tv-höst!

När september står för dörren känner jag att suget efter bra tv-serier ökar påtagligt. Vet inte hur lätt ni andra tycker det är att hålla reda på vad som finns och dessutom hitta pärlorna i utbudet. Jag för bok sedan något år tillbaka, skriver in vad vi ser.

Bläddrar i den där boken (som så passande har en historisk filmkyss på omslaget, ur "Borta med vinden" från 1939 med Clark Gable och Vivien Leigh) och minns. Tänker att kanske kan jag komma med tips till någon? Vi försöker, gott och blandat tv-godis som har något eller några år på nacken blir det här, utan någon som helst inbördes ordning! Dessutom skippar jag de svenska serierna, tänker att dem har ni koll på redan.

"Himmelblå" - norsk feelgood i vacker skärgårdsmiljö. Youtube.

"The Kominsky Method" - Michael Douglas är lysande som den åldrade skådespelaren som försöker tjäna sitt levebröd på att ge teaterlektioner. Många kvaliteter får plats här, både humor och allvar! Netflix.

"After Life" - Ricky Gervais briljerar i glädje och sorg. Hans fru har dött i cancer och han ska försöka leva vidare. Netflix.

"True Detective" - men bara första säsongen, vilka skådespelare, så himla bra! De andra, uppföljande, säsongerna kan man glömma. Max.

"Badhotellet" - ny säsong sänds nu i TV4 men se den från början och du får en bit av andra världskriget i dansk förpackning. TV4 Play.

"Line of Duty" - kan vara en av de bästa brittiska krimserierna någonsin. Prime Video.

"Moment 22" - tv-versionen är bättre än (den klassiska) boken av Joseph Heller, tyckte jag. Prime Video.

"I vår herres hage" - så vilsamt eländesbefriat nästan hela tiden! Väldigt brittisk. Och lite krig och kärlek i kanten. SVT Play.

"The Staircase" - bygger på en sann historia. Mördade han sin fru eller trillade hon bara olyckligt i trappan? Max.

"The Handmaid´s Tale" - efter Margaret Atwoods roman och då kan det inte bli annat än bra. Om ett fiktivt skräckvälde. Max.

"Hacks" - känns "modernt", med en blinkning till den "årsrika" publiken. Om kvinnan som levt ett långt liv med ståupp och inte vill ge upp sin karriär. Många skratt. Fantastiska kläder. Netflix.

"The Diplomat" - riktigt spännande, huvudpersonen hamnar mitt i storpolitiken ... Ny säsong på g dessutom. Netflix.

"Grace and Frankie" - ännu en serie med sikte på damer som klarat av sina tonårsfinnar för ganska länge sedan. Blixtrande dialog som levereras av Jane Fonda och Lily Tomlin. Men gubbarna går inte heller av för hackor (Martin Sheen och Sam Waterston). Max.

"Love and Death" - otrohet spräcker den frikyrkliga amerikanska idyllen och ett brutalt mord blir resultatet. Vi vet vem som är skyldig, men ...? Spännande! Och alltihop har hänt "på riktigt". Max.

"Call my agent" - originell fransk historia med en storstjärna som gäst i varje avsnitt. Blir både roligt och stundtals spännande, fast det är ingen krimhistoria. Netflix.

"Julstormen" - fiffig norsk miniserie som utspelar sig huvudsakligen på Fornebu. Det är vädret som ställer till det och flygpassagerarna får problem. Netflix.

"Tjernobyl" - kanske vill vi helst glömma det dramat, men tv-versionen är gastkramande jättebra. Max.

"Lupin" - smartare och mer älskansvärd ärkebov finns inte. Omar Si är lysande. Netflix.

Oj det blev ju en lång lista! Har försökt kolla var de olika serierna kan ses i dag, törs inte garantera att alla mina uppgifter är rätt. Vi har här hemma inte tillgång till fler betalkanaler än Netflix och Max, sedan är framför allt SVT Play en källa att gräva guld ur.

Några supersjälvklara behöver jag säkert inte peka på, som "The Crown", "Borgen",  "Bron", "Vita huset", "Homeland", "Scott & Bailey"  samtliga har dragit jättepublik, tror att de alla tål att ses igen! Önskar er en fin tv-höst!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Danska "Badhotellet" gillar vi här också, de flesta andra känner jag inte till, men nog finns det ett digert utbud ... tack för tipsen, ska kolla in det jag har tillgång till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns SÅ MYCKET bra därute, men himla svårt att hitta nåt i tv-tablån, tycker jag.

      Radera
  2. Det är en himla tur att jag har VIASAT som bland annat visar Premier League. Jag har varken MAX, Netflix eller Prime.
    "I vår herres hage" har jag slutat titta på, den blev tråkig helt enkelt och alldeles för förutsägbart. Men jag gillar ju Yorkshire och landskapet där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker faktiskt att både Netflix och Max ger valuta för pengarna, inte minst under os var det så. Viasat måste ju ha mer än fotboll???
      Men inser att det finns massor med andra betalkanaler som också har godisbitar att erbjuda.

      Radera
  3. Håller med om att Line of Duty är en suveränt bra serie. Kan också rekommendera The Undoing på Max.
    Några nya tips har du där. Får kika, för som du skriver, det finns så mycket att det är svårt att hitta rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för The Undoing, den kände jag inte till. Finns hela tiden nya att upptäcka, nu ägnade jag mig ju åt lite äldre varianter.

      Radera
  4. Det är bra att dokumentera, min man använder imdb.com till att markera allt vi sett av både film och TV-serier. Har sett många av de du rekommenderar, After Life t.ex. tyckte jag mycket om. Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "After life" kan jag se igen, alldeles säkert! Jag uppskattade seriens sätt att skildra lokalpressens jobb ... som verkligen inte alltid är särskilt lätt ...

      Radera
  5. Har numera (åldern?) svårt för serier som är längre än 4-5 avsnitt. Det finns undantag, just nu ser jag om Game of Thrones, som är jättelång. Tittar mest på filmer, jag har också Netflix och Max (sedan OS) och dessutom Disney. Kan rekommendera några feelgoodfilmer som jag gillar. Fogotten love, en polsk film, Our souls at night med Jane Fonda och Robert Redford. The english patient och The Noel diary är också favoritfilmer, alla på Netflix. Disney har du inte men där har jag Water for Elephants, Pretty Woman, runaway bride och En ny start.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Pretty Woman ser jag ideligen, den dyker upp på olika kanaler, och det gör Runaway Bride också. Fonda och Rdford ser jag gärna. GoT har jag dock valt bort.

      Radera
  6. Just det! Himmelsblå från Norge var ju så fin. Den gillade jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en sån serie i vilken man verkligen längtade efter nästa avsnitt! Skulle gärna se om den.

      Radera