onsdag, augusti 21, 2024

Med bra start

Det är alltid viktigt med en bra start, kom inte och påstå något annat. Även i litteraturens värld är det ett ofrånkomligt faktum. Vad hade det blivit av Selma Lagerlöf utan "Gösta Berlings saga" som kom ut 1891 och blev början på ett synnerligen rikt författarliv? 

Och i veckans kulturfråga fokuserar Enligt O på just de där avstampen, de som lett vidare, uppåt, mot fler läsare, större upplagor, fina priser. Hon frågar nämligen:
Vilka debutanter har imponerat särskilt mycket på dig?

Jag tolkar alltså frågan som att det inte bara handlar om sprillans färska debuter utan mer allmänt. Flera pärlor dyker upp i mitt minne. Som "Naiv Super" av Erlend Loe, mannen som i dag troligen är Norges roligaste författare.

"Lila hibiskus" (Purple hibiscus) var Chimamanda Ngozi Adichies första roman och sedan dess har jag läst allt hon skrivit. Väntar intensivt på en ny bok från henne.

"En mördare ibland oss" (Burial rightsav Hannah Kent var imponerande, inte minst för att en ung tjej från Australien kunde berätta så mycket om gamla isländska traditioner. 

"Vita tänder" (White Teeth) skrev Zadie Smith när hon var bara 24. Suveränt om invandrare som söker sin identitet i London. Har fler titlar av henne i hyllan, men de väntar på att bli lästa.

Nu höll jag på att glömma Gerda Anttis första bok: "Kväll efter kväll". Briljant novellsamling, titelnovellen är verkligen en tiopoängare.

Just nu läser jag den färskaste vinnaren av Borås tidnings debutantpris för 2024: "Mjölkat" av Sanna Samuelsson. Hon berättar skickligt om livet i och kring en ladugård så att jag känner hur det luktar, både av dynga och spenvarm mjölk. Gillar grundidén till historien, hade kunnat leva utan detaljerade inblickar i hur lesbiskt kärleksliv går till rent hantverksmässigt. Men välskrivet, absolut. 

Den där lyckade starten är förstås ingen garanti för evig lycka, det vill säga mängder av översättningar, miljoner läsare, sprängfyllt bankkonto. Men det ÄR viktigt med en bra start, kom inte och påstå något annat! Känner att jag har medhåll från Selma Lagerlöf i egen hög person ...

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. läst annat av Zadie Smith, Hannah Kent, Chimamanda Ngozi Adichie och Erlend Loe.
    Spenvarm mjölk är inte gott, smakat en gång

    SvaraRadera
  2. Ditte6:54 em

    Zadie Smith har jag läst och är nog den enda från din lista jag känner igen/till- Tackar för fina förslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du som brukat titta in hos mig så ofta - inte kan du ha missat Chimamanda, jag tjatar ju om henne hela tiden!????

      Radera
  3. Men det händer att en dundersuccé när första boken kommer ut, ger en svårövervinnerlig skrivkramp. Skräcken att inte kunna leva upp till alla lovord har nog knäckt en del författare.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär samma situation som en del Nobelpristagare råkar ut för.

      Radera
  4. Volvo Lastvagnar har jag läst av Erlend Loe. Lila hibiskus har jag läst. En halv gul sol tyckte jag mycket mera om. Mjölkat tyckte jag var jättebra. Gerda Antti gillade jag länge men sedan tröttnade jag. tyckte att hon blev gnällig till slut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men bra debuter för dem alla eller hur?! (Missa för all del inte Amerikanah av Chimamanda)

      Radera
  5. Naiv Super är en riktigt bra bok. Väntat också intensivt efter en ny roman av Chimamada Ngozi Adichie. Såg att hon gett ut en barnbok ganska nyss, men det är ju inte riktigt samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjölkat är jag förresten nyfiken på!

      Radera
    2. Köpte Chimamandas barnbok, den föll vare sig mig eller barnbarnen i smaken, tyvärr.
      Om du gillar Loe ska du definitivt läsa "Fvonk"! "Mjölkat" gillar jag rätt så bra. Trevligt med relativt få sidor ...

      Radera