fredag, augusti 30, 2024

Sällanvaror

Elisa Matilda presenterar varje fredag fem fyndiga frågor på ständigt nya ämnesområden. Kolla bara dagens omgång, med fokus på vad jag för min del kan kalla "sällanvaror":

  1. När hyrde du senast en film? Har aldrig hyrt en film.
  2. När ringde du senast för att beställa något? Hämtpizza, en dag i förra veckan.
  3. När skrev du senast ett handskrivet brev? Brev minns jag inte. Men något enstaka vykort/gratulationskort har det väl blivit även i modern tid ...?
  4. Vem känner du som fortfarande har hemtelefon? Ingen. Den senaste/sista avled härom veckan.
  5. När faxade du senast ett dokument? Otroligt länge sedan. Gissar på sisådär 15 år. 
Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. streamar gratisfilmer med bibliotekskortet, lånat dvd också.
    Barnbarnet ringde och beställde pizza, mamman hämtade på väg hit, själv har jag inte ringt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hämtpizza äter vi ibland, praktiskt och gott.

      Radera
    2. äter helst på lokal, varmt och gott, men då måste vi gå 700 meter

      Radera
  2. beställer per tel gör en ju inte så sällan. men fax är ju evigheter sedan en använde. ett rev är något annat än ett vykort även om vykort är trevligt när folk är ute och reser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brev är verkligen något annat än vykort - dock var det så att medan jag fortfarande skrev pappersbrev gjorde jag det på maskin, då blev det lättare för mottagaren att läsa ...

      Radera
  3. Ringt för avhämtning har jag också gjort. Breven saknar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det härligt att sprätta upp ett kuvert och läsa! Men faktum är att ibland, om jag får ett långt mejl, får jag i a f NÄSTAN samma känsla!

      Radera
  4. Ojdå....aldrig hyrt film, det var aningen udda å att du även haft hemtelefon så länge....häftigt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte saknat "fast telefoni" en enda sekund. Har massor med film på dvd, många jag inte sett, så behovet av att hömta in är begränsat.

      Radera
  5. "Ingen. Den senaste/sista avled härom veckan." Förlåt, jag drog lite på smilbanden åt detta svar. :-) Hemtelefonerna har verkligen dött ut nu då.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja snacka om utdöende släkte ...

      Radera
  6. Jag trodde inte det fanns någon som aldrig hyrt en film? Blir du aldrig intresserad av att se t ex någon speciell film som du sett för länge sedan och tyckte var kanon?
    Det gör jag ofta! Varje kväll - nästan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då det kan hända, och man kan streama. Men hyrt har jag aldrig gjort! Sen finns det så himla mycket bra film att se ändå.

      Radera
  7. Då är vi två som aldrig hyrt en film - hahaha:-)
    Sedan fick du mig att dra på smilbanden åt din notering att den enda som fortfarande hade en "riktig" telefon dog förra veckan. Du är härlig:-)
    Vad gäller fax fick jag också gissa, men det som jag tycker är så märkligt att fax fortfarande används dagligen inom sjukvården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fax känns verkligen såååå yesterday!

      Radera
  8. Hyrde väl film som tonåring, men i dessa tider är det ju ingen ide, hur många kanaler som helst nu för tiden.
    Känner nog ingen som har hemtelefon jag heller, får ringa och fråga. ;)

    Ha det bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man saknar faktiskt aldrig den gamla telefonen! Och film är det gott om ...

      Radera