lördag, augusti 24, 2024

Veckans mening – om att älska träd

Dags för Veckans mening, i Skriv-Roberts efterföljd! En mening som säger lite mer än man kanske väntar sig ...
Poeten Bruno K Öijer kommer i dagarna ut med en ny diktsamling, efter tio års tystnad. Nu intervjuas han överallt, bl a i Dagens Nyheters helgbilaga, och där formulerar han en kärlek som vi delar: kärleken till träd. Öijer saknar liksom jag fortfarande den berömda "tv-eken" på Oxenstiernsgatan i Stockholm, själv sörjer jag dessutom vår mer än hundra år gamla lönn i Barndomslandet som i dagarna fått sin dödsdom.

Jag älskar gamla träd och jag älskar vad ett träd är för något: en boning för massor av andra djur och växter.

Jag är en trädkramare i själ och hjärta, särskilt när det handlar om lönnen vid husknuten
 i Barndomslandet. Nu dödsdömd.
Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. vår 50-åriga asp togs ner av sex duktiga arborister, vi älskade varandra 30 år 💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår lönn har ju vädret gett sig på, på det mest gruvliga vis. Sista delen faller för sågen nu.

      Radera
  2. gjorde de 10 svåraste orden, kunde inte egalitär

    SvaraRadera
  3. Vi är nog många som inte kan få nog av träd — vilket syns i allt som skrivs om träd.

    The tree which moves some to tears of joy is in the eyes of others only a green thing that stands in the way.
    William Blake in a letter

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Ibland ser man inte skogen för bara träd ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä så kan det också vara. Men min lönn kommer att lämna ett stort tomrum efter sig, både konkret och i andemeningen.

      Radera