lördag, augusti 10, 2024

Veckans mening – om att vistas i skogen

Finns det en mening jag läst i veckan som fått mig att stanna till en eller annan extra sekund? Det är Skriv-Robert som står för efterlysningen på lördagar och jag kan så gott som varje gång svara ja på frågan. Denna gång bläddrar jag snabbt i tidningen Skogsnära. En grupp människor är ute i naturen. De uppmanas till tystnad. Effekten? Jo fåglar, vind, insekter, ljus, fukt, dofter tar över och det blir en helt ny upplevelse. Skribenten kallar det för att "sinnenas skog gjorde entré". Tveklöst har vi svenskar stora möjligheter att vistas i skogen, ta ett skogsbad – nästan 70 procent av landets yta är faktiskt täckt av skog!
Så jag tar helt enkelt textens rubrik och kallar den Veckans mening:

När tog du ett skogsbad senast?

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. har 7 minuter till skog och berg, tittade ner på havet med barnbarn förra veckan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kändes det som skogsbad?

      Radera
    2. Absolut, kändes som jag var i en brittisk skog, med ekar, och 200-300 meters höjd över havet

      Radera
    3. ibland ligger maken och jag på mossan och tittar på stjärnor på natten, meteoriter ibland, hör fåglar och skogens djur, tyst annars.

      Radera

  2. saknar skogsbaden som låg så nära till i barndomslandet. sedan blev det hav för hela slanten. fast vi talade aldrig om några skogsbad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste erkänna att begreppet var nytt för mig. Men jag tar gärna ett skogsbad!

      Radera
  3. Hahaha! Kan lugnt svara "aldrig". Är ingen skogsmänniska och dessutom en badkruka. Den kombon främjar inga skogsbad;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om man läser om skogsbad låter det faktiskt väldigt sympatiskt, blöt blir man ju inte ,,,

      Radera
  4. Det borde man nog prova på. Det är härligt att gå i en skog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det finns ju på nära håll!

      Radera
  5. Badar i skogen gör jag inte, men går i den gör jag precis varenda dag. Värdesätter att bo intill skog väldigt högt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då skogsbadar du antagligen i alla fall? (det betyder ju inte att man ska bli våt!)
      En rikedom att ha nära till skog och natur.

      Radera