tisdag, augusti 27, 2024

Läsning att se fram emot

När kvällarna blir svalare och mörkare kan det kännas extra trevligt att kura ihop sig med en bok, det tror jag vi är många som tycker. Veckans tisdagstrio ska, efter beslut av Ugglan, bestå av böcker jag ser fram emot att läsa.

Karin Alfredssons senaste, "Vi som klarade oss", köper jag direkt av författaren i morgon kväll när förlaget har släppfest. Alla hennes tidigare böcker står i min hylla, så naturligtvis ska jag läsa även denna. Brukar inte bli besviken!

"De fenomenala fruntimren på Grand hotell" av Ruth Kvarnström-Jones har jag haft liggande ett tag, nu börjar det kännas som rätt läge att ta tag i den tror jag. Är ju allmänt lovordad.

Om det blir före eller efter "Netanyahus" (The Netanyahus: An Account of a Minor and Ultimately Even  Negligible Episode in the History of a very famous Family") av Joshua Cohen vet jag inte. Det är en roman som fått Pulitzerpriset (alltid en kvalitetsgaranti i mina ögon) och lär ha humoristiska inslag. När jag såg att tidningen Vi skrev "blixtrande intelligent och våldsamt underhållande" slog jag till. Om boken kommer att hjälpa mig att förstå den eviga krisen i Mellanöstern är väl mer tveksamt. Går den ens att förstå, någonsin?

Återstår bara att tända läslampan  bokstunderna utomhus glesnar betänkligt  och börja bläddra. Tjockast av de tre är boken om hotellet, nästan 500 sidor. Hoppas den håller för det.

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Är också nyfiken på Netanyahus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min man har just läst och gillade den. Hoppas jag gör det också, jag har ju ändå köpt den! :-D

      Radera
  2. Rolig titel på Ruth Kvarnström-Jones bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och innehållet är tydligen både lättläst, välskrivet och underhållande. Visst låter det bra!?

      Radera
  3. nä, hur ska en någonsin kunna förstå sig på konflikten i Mellanöstern. jag blir väldigt sugen på Joshua Cohens bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror aldrig vi kommer att förstå. Tror inte de som låtsas begripa gör det heller. Sorgligt är det.

      Radera
  4. kul att samla på sin favoritförfattare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Karin A är en av dem jag läst allt av. Majgull Axelsson en annan. Och så Chimamanda förstås.

      Radera
  5. Bra att få påminnelse om Fruntimren på Grand Hotell. Jag har funderat på den men inte kommit till skott. Visst har det, eller ska komma en ny i år om Nordiska kompaniet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det vet jag inte. Har sett en annan NK-bok, som gavs ut till något jubileum. Fin sak, många duktiga skribenter har medverkat. Men bara i kortare, separata texter. Och många bilder.

      Radera
  6. Ditte5:29 em

    Alltid trevligt med boktips. "Fruntimren på Grand hotell" läste jag då den kom ut och jag gillade den. En stark historia där starka kvinnor har huvudrollerna. Ska snart ta mig an den om NK som kommer i slutet av oktober. Har nu noterat dina andra tips och ser extra fram emot Karin Alfredssons nya bok. Har läst de övriga. Vad trevligt med en release fest. Såg i en kommentar att även du gullar Maj Gull Axelsson. Har nog läst det mesta även av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det alltså samma människa som skriver om NK? Intressant nisch ,,, Åhlens nästa???
      Majgulls senaste tyckte jag var riktigt bra.

      Radera
  7. Bra förslag Alfredssons bok måste jag läsa snarast

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här är tydligen lite olik hennes tidigare. Ska bli spännande.

      Radera
  8. För mig är det ju precis tvärtom. Jag läser i stort sett bara under den ljusa årstiden. Ja, jag vet att jag är konstigt.
    Har läst några av Karin Alfredssons böcker och gillat dom skarpt. Åsså är jag aningen avis på dig som kan njuta av ett boksläpp imorgon. NJUT!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du är inte alls inne på att bli en vinterläsare, också? Boksläpp brukar i ärlighetens namn inte vara så överdådiga, men jag räknar med att träffa en del gamla bekanta eftersom författaren är en kollega jag haft mycket att göra med.

      Radera
  9. Anonym9:10 em

    Netanyahus är jag också nyfiken på!
    Maria/bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar i a f vara en ganska ovanlig bok.

      Radera
  10. Den andra har jag hört mycket gott om, och är lite nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Men det är lite läskigt när alla varit så positiva ... det blir högt ställda förväntningar!

      Radera
  11. Karin Alfredssons bok vill jag läsa!

    SvaraRadera
  12. Är nyfiken på alla tre i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag är helt rätt reaktion!

      Radera