onsdag, augusti 21, 2024

Dagens ord 150

KAVALKAD

-Där har ni det svåraste ordet i årets högskoleprov, avsnittet ordförståelse. Fyra av fem svarade fel. Här har du de femton ord (i Svenska Dagbladet) som färre än hälften klarade att ange rätt betydelse av.

UPPDATERING: Eftersom hela texten är låst: här är de femton orden, ordnade efter svårighetsgrad, alltså kommer det svåraste sist: fruktlös - tillkännage - intrikat - utarmad - appell - debacle - enveten - vegetera - bärkraft - vara avhängig av - omsorgsfull - egalitär - klander - ombesörja - kavalkad. 

6 kommentarer:

  1. hade rätt på första ordet, men bara prenumeranter kan lösa detta, jag hittar orden i Göteborgs-Posten. Jag undrar hur orden väljs, en del juridiska termer, ålderdomliga ord... dessutom ändrar orden betydelse... vart 10:e år, det går snabbt nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo dagstidningarna brukar uppmärksamma de här testerna, nu hade SvD plockat ut de 15 som mer än hälften svarat fel på.
      Visst händer det saker med orden, med vårt språk!

      Radera
  2. Som Hannele skrev så kommer inte alla åt orden, men jag hittade dem på annat håll, 20 ord tror jag det var och jag missade två ord ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill inte gärna ha fel på den här sortens tester ... :-D

      Radera
  3. Älskar högskoleproven och ovanliga ord. Prenumererar inte på SvD, så jag kom bara åt ett ord, vilket jag kunde. Såg också Ankis 20 ord, men där var kavalkad inte med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu finns de där alla de femton svåraste!

      Radera