fredag, augusti 09, 2024

Vanor och ovanor

Det är en ovanlig fredag idag. Ovanlig, för jag ska titta på tv halva eftermiddagen, det brukar jag aldrig göra annars. Men i dag spelar Sverige OS-final i pingis för herrlag och redan finalplatsen är en sensation som gläder en gammal pingislirare som jag. Kina är motståndare, och svårare kan det inte bli! Matchen börjar dock inte förrän klockan 15, så jag ska både hinna med ett dopp och lite hemmapyssel innan det är dags. Elisa Matildas fem fredagsfrågor klarar jag av här och nu!

  1. Vad har du svårt för att äta med måtta? Allt som är gott ...
  2. Vad säger du ofta som du vill sluta med? Förr lär jag ha sagt "oerhört" ideligen. Det tror jag inte jag gör längre, inte efter att jag sa det i direktsänd radio och efteråt fick ett lyssnarbrev med klagomål. Jag svarade (förstås) och sa att jag var oerhört lessen. Min familj kanske vet vad jag upprepar nu?
  3. Vilken ovana har du tagit bort som har varit svårt? Nagelbitning, för länge sedan. Och rökning.
  4. Vilket ställe återvänder du till bara för att du alltid gått dit? "Bafatt" finns inte som skäl. Men vi besöker nog ingen krog oftare än vi äter på Grums Pizzeria. Omärkvärdigt, prisvärt och gott.
  5. Vad hoppas du för alltid fortsätter? Att hälsan överlever. Och att min familj förblir intakt.
Det blev SILVER! Truls Möregårdh får här sin medalj, Kristian Karlsson och Anton Källberg
har redan fått sina. Grabbarna gjorde en helt strålande match, tvingade kineserna till skiljeset
 i alla matcher. Finalen slutade ändå 3-0 till världens bästa pingisnation Kina. Oslagbara?
Tack för underhållningen från oss i tv-soffan!

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. är måttfull; lassar inte mer på tallriken på bufféer än jag orkar äta, länsar inte chipsskålar hos folk.
    Tur att jag aldrig börjat röka, har dålig karaktär...
    Gillar enkla pizzerior, inget sånt där surdegigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelt är ofta bra. Måttfullt är exemplariskt.

      Radera
  2. Trevligt att läsa dina svar!

    SvaraRadera
  3. Gillar skarpt ditt svar på sista frågan, man blir gärna allvarlig på en sån fråga. Nagelbitning hade även jag problem med förr.....
    Ha en skön fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när man tänker på framtiden har man väl anledning att bli lite seriös eller hur?

      Radera
  4. Det är lätt att lägga sig till med ett sånt där lite ord som slinker in både här och där. Jag har en bekant som börjat använda orden "fascinerande" i tid och otid.
    Ha en fin helg!/Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där "förstärkningsorden" förlorar ju helt sin effekt när man tar till dem i tid och otid. Språklig ohyra eller snuva kanske man kan kalla det för?

      Radera
  5. Ser fram emot pingisen 15.00, svensk pingis har ju gått framåt återigen, härligt tycker jag.
    Nagelbitning har jag ännu att ta tag i när det gäller ovanor, rökningen slutade jag med för exakt 91 veckor sedan, sååå glad för det.

    Ha nu en fin eftermiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle kunna bli nagelbitare igen när det blir riktigt spännande ... nu är pärsen över och det blev ett synnerligen hedersamt utfall för "oss"!

      Radera
  6. Sista svaret är verkligen viktigt. Kom just nu på att jag använder verkligen ganska ofta! Ha en fin helg med början framför pingisen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja, rätt som det är åker man väl dit igen och börjar ta till nåt litet skitord helt i onödan ...

      Radera
  7. Allt som är gott ja, det gillar man, fast inte sötsaker för mej, däremot chips!
    Visst är det skönt att man inte röker längre, hurra för oss!
    Pingisen pågår för fullt...hur ska det gå?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar sötsaker, aktar mig för chips för dem gillar jag också ... Men man kunde ha haft nåt gott att suga på nu för att fira medaljerna ...

      Radera
  8. Nagelbitning verkar jobbigt. Det där med rökning verkar många slutat med, är glad att du lyckades. Många som kämpar med den saken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rökning är både ohälsosamt och dyrt! När jag började var det inget tal om att det var farligt, det ar huvudsakligen snyggt ...!

      Radera
  9. Håller helt med dig om insatsen av bordtennislaget. Att förlora mot Sverigeettan på det sättet förtjänar en stor ELOGE.
    Så du är också ex-rökare. Det hade jag aldrig trott. Eller fel. Just inom journalistyrket på 1970- och 1980-talet ingick ju rökning nästan i arbetsbeskrivningen.
    Konstigt nog har jag aldrig bitit på naglarna, men jag känner många som har hållit på/håller på med det.
    Kul med ett stamställe. Dessa ska man vara rädd om. Där vet man vad man får och återkommer gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det med stamställen, och det är väldigt bra när man inte fastnar för nåt i lyxprisklassen!
      Rökningen började jag med kanske som 17-åring. Vanan satt i länge, jag kan fortfarande längta efter en "tagg" nån gång ...

      Radera
  10. Jag "råkade" halka in på en av pingismatcherna, en dubbel var det och blev helt fascinerad! Men spelet är så snabbt så en som jag som är helt obekant med sporten inte alls hängde med. Men det var kul att titta på, inte minst kinesernas vrål..OS har varit kul att följa men det är nog bra att det är över snart, annars blir jag aldrig klar med flyttpackningen. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit grymt spännande matcher, den ena efter den andra! Blixtsnabbt går det, man fattar inte hur det går till, ens om man som jag är tämligen bekant med både spelet och reglerna.

      Radera
  11. Jo, men så är det förstås att allt som jag tycker är gott, det äter jag för mycket av. Inte bara spagetti och köttfärssås.
    Rökning, jag var inbiten rökare och idag undrar jag hur jag kunde vara det. Det luktar fruktansvärt illa om jag kommer i närheten av någon som röker.
    Vilken härlig underhållning vi bjöds på bordtennisspelarna.
    Vi hade ett pingisbord i en motionshall vi hade på jobbet så vi var ett gäng som brukade spela där någon kväll i veckan.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har varit en fantastisk tv-vecka ö h t. Glad att vi har Max för på kanal 5 har vi ideligen en massa störningar, kan undra varför.
      Visst luktar rökning illa! Ändå minns jag att det ibland kunde vara jättegott ... och som jag skrev till nån annan: när jag började röka var det inte farligt, bara snyggt ...

      Radera
    2. Precis, alla rökte. Man rökte hemma, på jobbet, i bilen. På jobbet satt vi tre pers och alla tre rökte. Som sagt det var inte farligt.

      Radera
    3. Och tänk på alla barn som åkt bil i timmar med sina rökande föräldrar ...

      Radera